استفاده از کابل ضد حریق برای نصب دوربین مداربسته

کابل ضد حریق برای نصب دوربین مداربسته یکی از بهترین کاربردهایی است که می تواند در بازدارندگی آتش نقش موثری داشته باشد.

از آن جایی که دوربین های مداربسته در پیشگیری از جرم و جنایت نقش موثری دارند به همین دلیل لازم است که از کابل ضد حریق استفاده شود تا بتوانند نقش خود را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند.

استفاده از کابل ضد حریق برای نصب دوربین مداربسته

استفاده از کابل ضد حریق برای نصب دوربین مداربسته

دستگاه های هشدار حریق

برای نصب دستگاه های هشدار حریق از کابل ضد حریق استفاده می شود. کابل های Nexans را می توان در داخل لوله های نصب جاسازی کرده و این دستگاه ها را نصب کرد.

این کابل ها هرگز پیچ و تاب نخورده و می توان از آن ها در دستگاه های به اندازه های کوچک و بزرگ هم استفاده کرد. در دستگاه های  دتکتورهای حریق از این کابل ها استفاده می شود و در عایق های قرمز رنگ قرار دارند. ضد آتش بوده و در محل هایی که اتفاق آتش سوزی پیش بینی می شود می توان از آن ها استفاده کرد.

عملکرد کابل ضد حریق

این نوع کابل ها را بهتر است که از سایر کابل های موجود در ساختمان جدا کرد. عایق این نوع کابل ها به گونه ای که است آتش به آن ها آسیبی وارد نمی کند. البته گاهی اوقات کابل برق و دستگاه های نشانگر هم از این نوع هستند. این نوع کابل ها ضد فرسودگی و پوسیدگی بوده و هرگز بوهای سمی را منتشر نمی کنند و فقط دود کمی را منتشر خواهند کرد.

مناسب برای دوربین های ضد وندال

دوربین ضد وندال در مقابل هر گونه خرابکاری و تخریب مقاوم هستند و از کابل ضد حریق هم برای نصب این دوربین ها استفاده می شود. از این نوع کابل برای نصب دستگاه های کارت خوان، دستگاه های مرکزی و سرورهای کامپیوتر هم استفاده می شود. تنوع سیم های داخل کابل، عایق بندی و انعطاف پذیری کابل ضد حریق نسبت به سایر کابل ها خیلی بیشتر است. از کابل ضد حریق می توان برای نصب دستگاه های تغذیه برق هم می توان استفاده کرد.

استفاده از کابل ضد حریق برای نصب دوربین مداربسته

استفاده از کابل ضد حریق برای نصب دوربین مداربسته

انواع کابل ضد حریق دوربین مداربسته

کابل ضد حریق RG 59 LSZH  

این کابل ضد حریق از نوع کواکسیال بوده و امپدانس آن 75 اهم است. قطر خارجی آن 6.1 میلی متر بوده و به طول 100 و 500 متر عرضه می شود.

کابل ضد حریق S/FTP، گروه کابل 6A LSZH + PE

این نوع کابل ها برای انتقال داده استفاده می شود. در داخل این کابل ها، 4 سیم نارنجی، سبز، قهوه ای و آبی کار گذاشته شده و بخاطر استاندارد PE می توان از این کابل برای کاربردهای محیط های باز استفاده کرد. با برداشتن لایه پلی اتیلن می توان از آن برای کاربری های داخل هم استفاده کرد. این کابل براساس استانداردهای EN 50288, IEC 61156 و TIA 568-B استفاده کرد و بخاطر بافه مسی، عملکرد خوبی دارد.

انتخاب مناسب کابل ضد حریق

اغلب مردم زمانی که از کابل ضد حریق صحبت می کنند، از مشخصات و ویژگی های آن بی خبر هستند.  ضد حریق بودن اولین مشخصه آن ها است. لازم است که ویژگی های ضد حریق و مقاوم به آتش را در کابل ضد حریق از هم متمایز کنید.

استفاده از کابل ضد حریق برای نصب دوربین مداربسته

استفاده از کابل ضد حریق برای نصب دوربین مداربسته

کابل های بازدارنده گسترش حریق

این نوع کابل ها در سراسر سطوح و دیوارهای ساختمان کشیده شده اند. لازم است که از ویژگی های این نوع کابل ها آگاه باشید تا مانع گسترش آتش سوزی شوند و به همین دلیل است که در این گروه بندی قرار می گیرند، و لازم است که تعریف مشخصی داشته باشند. کابل های Nexans از این نوع بوده و مانع گسترش آتش سوزی می شوند.

کابل ضد حریق فاقد هالوژن نجات زندگی و صرفه جویی در هزینه

انتشار دود و گازهای ناشی از سوختن کابل بزرگترین مشکل مردم و تجهیزات در هنگام آتش سوزی است. در صورتی که این نوع کابل فاقد هالوژن باشند این مشکلات به حداقل می رسد. دود کابل ضد حریق فاقد هالوژن رقیق تر بوده و فلزات را پوسیده نخواهد کرد. کابل های Nexans این چنین ویژگی دارند.

هنوز هم ضد آتش

مقاومت نسبت به آتش مهم ترین ویژگی های کابل ضد حریق است و لازم است که هنگام آتش سوزی این چنین خصوصیتی داشته باشند. این نوع کابل ها از عایق های به خصوصی ساخته شده اند، بدین معنی به عوض این که آتش سوزی آن ها را از بین ببرد، تغییر کرده و شکل خود را حفظ می کنند، سیم های هادی این نوع کابل ها از سایر کابل ها جدا کرده و به همین دلیل است که نسبت به آتش مقاوم هستند. از این نوع کابل ها در دستگاه های هشدار حریق استفاده می شود. همچنین از این نوع کابل ها می توان در چراغ های اضطراری هم استفاده کرد تا مردم به خارج از ساختمان هدایت شوند، همچنین در نصب پنکه های داخل آسانسور از این کابل ها استفاده شده است. پنکه های داخل آسانسور می توانند دود را از بین ببرند.

کابل KLM WASY, LSZH  2×1

این نوع کابل فاقد هالوژن بوده، دو کابل بهم پیچیده در یک عایق بوده و با مشخصه SS 424 16 54 (EQQYB) نسبت به سایر کابل ها متمایز می شوند. قطر خارجی این نوع کابل 5.7 میلی متر بوده و در دو طول 100 و 500 متر طراحی شده است.

کابل ضد حریق KLM LSZH

از این کابل ها می توان در دستگاه های هشدار استفاده کرد و فاقد هالوژن هستند و با مشخصه SFS 2751 از سایر کابل ها متمایز می شوند.

استفاده از کابل ضد حریق برای نصب دوربین مداربسته

استفاده از کابل ضد حریق برای نصب دوربین مداربسته

استفاده از کابل ضد حریق برای نصب دوربین مداربسته

کابل شرح
کابل ضد حریق RG 59 LSZH

 

از نوع کواکسیال با امپدانس 75 اهم
کابل ضد حریق S/FTP دارای 4 سیم نارنجی، سبز، قهوه ای و آبی

مناسب کاربری های داخلی و خارجی

کابل های بازدارنده گسترش حریق

 

مقاوم به آتش
کابل ضد حریق فاقد هالوژن عدم انتشار دود و گازهای سمی
کابل LSZH 2×1 دو کابل بهم پیچیده و فاقد هالوژن
کابل ضد حریق KLM LSZH

 

استفاده در دستگاه های هشدار حریق
انواع کابل های مناسب نصب دوربین مداربسته

نتیجه گیری در مورد استفاده از کابل ضد حریق برای نصب دوربین مداربسته

این مقاله آموزشی در مورد استفاده از کابل ضد حریق برای نصب دوربین مداربستهو کاربردهای آن در دنیای دوربین مداربسته ، مورد بحث و بررسی قرار داریم، توصیه میکنیم که در صورت نیاز به خدمات نصب و راه اندازی دوربین مداربسته که دارای تجربه کافی در این حوزه است استفاده نمایید.

درباره چه صحبت کردیم؟

استفاده از کابل ضد حریق برای نصب دوربین مداربسته/ انواع کابل ضد حریق دوربین مداربسته

تماس با ما:

فروشگاه دوربین مداربسته آریا به عنوان تولید کننده دوربین مداربسته با برند INFINITY با ۲ سال گارانتی طلایی آریا به آدرس تهران خیابان جمهوری بعد از پل حافظ، پاساژ نادری طبقه ۴ .واحد ۱۲ ، ۰۲۱۶۶۷۲۹۰۴۱ – ۰۹۱۲۲۸۸۹۳۴۶ ، آماده ارائه خدمات نصب دوربین مدار بسته به هزینه بسیار پایین می باشد.

author-avatar

درباره ایمان قنبری

متولد 1364 در تهران هستم و دارای مدرک فوق لیسانس کامپیوتر (سخت افزار) از دانشگاه امیرکبیر ( پلی تکنیک) بوده که از سال 1383 در حوزه دوربین مداربسته و سیستمهای حفاظتی و نظارتی در حال فعالیت هستم. از سال 1398 با تاسیس شرکت چشمان بیدار آریا در حال ارائه خدمات فنی و مهندسی به تمامی ارگانها و شرکتهای خصوصی برای نصب دوربین مداربسته میباشیم.