تنظیم دوربین مداربسته چگونه است؟

نصب و تنظیم دوربین مداربسته می تواند یک کار گران قیمتی باشد. شما می توانید نصب دوربین مداربسته را به راحت ترین شکل ممکن انجام دهید.برای آگاهی در خصوص تنظیم دوربین مداربسته چگونه است؟ در این مقاله همراه ما باشید.

در تنظیم دوربین مداربسته لازم است که به عوامل مختلفی مانند محل، لنز دوربین، مسافت و شعاع پوششی، وضوح تصویر، نرخ فریم، فشرده سازی و نور پس زمینه توجه کرده و آن ها را مطابق اهداف و کاربری های خود تنظیم کنید. این عوامل در هر دوربین مطابق با شرایط و استانداردها و الزامات شما متفاوت خواهد بود. توصیه می کنیم که دوربین را در بهترین شرایط تنظیم کنید.

تنظیم دوربین مداربسته چگونه است؟

تنظیم دوربین مداربسته چگونه است؟

 برنامه ریزی تنظیم دوربین مداربسته

مهم ترین جنبه نصب دوربین (Locating CCTV Camera)، انتخاب محل درست و کاهش طول کابل و به حداکثر رسانی شعاع دید دوربین مداربسته است تا بتوان تصویر و ویدئوها را با بالاترین کیفیت دریافت کرد. دوربین مداربسته را در محلی نصب کنید که بتوانید ورودی و خروجی ها را به بهترین شکل ممکن کنترل و نظارت کنید. پریز برق را نزدیک به دوربین مداربسته انتخاب کنید تا از کابل بلندتری استفاده نکنید. اگر دوربین را در خارج از محیط داخلی نصب می کنید بالاترین نقطه و مکان را انتخاب کنید تا بتواند در، پنجره، سالن ها را نیز کنترل و نظارت کنید. توصیه می کنیم که دوربین را در ارتفاع 10 متر نصب کنید تا بتوانید همه نقاط و محل های منزل یا محل کار خود به راحتی کنترل و نظارت کنید.

توجه به محل و نور مکان برای تنظیم دوربین مداربسته

متناسب با دوربینی که خریداری کرده اید، لازم است که هر کدام را متناسب با شرایط خود تنظیم  (Adjust CCTV Camera) کنید. شما لازم است که هدف های متحرک را مدنظر قرار بدهید تا بتوانید بالاترین کیفیت تصویر را بدست بیاورید. هدف های ثابت، را می توان خیلی راحت کنترل و نظارت کرد. اگر دوربین را در شرایط پیش فرض کارخانه قرار دهید تصاویر مبهمی خواهید داشت. تنظیم شاتر دوربین مداربسته مهم است. نصابان و مهندسان فروشگاه ایمن آریا می توانند دوربین مداربسته را در بهترین تنظیم کنند. به میزان نور طبیعی یا مصنوعی توجه کنید تا تصاویر شما با کیفیت و روش باشد. دوربین را در محلی قرار دهید که تصویر و صدای دریافتی نویزی نداشته باشد. نور 0.1 – 3 لومن برای دریافت تصاویر با کیفیت مناسب است.

هر قدر که تنظیم دوربین مداربسته دقیق باشد به همان اندازه تصاویر و صداهای دریافتی شما واضح و با کیفیت باشد. در صورتی که در محلی به نور طبیعی دسترس ندارید، تعداد لامپ ها/ پروژکتورها را افزایش داده تا بتوانید تصاویر با کیفیتی را دریافت کنید.

اهمیت لنز دوربین مداربسته

لنزهای دوربین بخش مهم دوربین به شمار می روند. لنز 9 میلیمتری با دیافراگم 1.6 برای دوربینی 1.3 اینچ مناسب است. اگرچه دوربین های دیجیتالی، جزء جدیدترین و مدرن ترین ابزارها به شمار می رود ولی همچنان دوربین های مداربسته آنالوگ طرفداران دارند و استفاده می شوند.

تنظیم دوربین مداربسته چگونه است؟

تنظیم دوربین مداربسته چگونه است؟

تنظیم دوربین مداربسته مطابق استانداردهای مختلف ویدئویی

سیستم های ویدئویی متفاوت است و از سیستم PAL در خاورمیانه استفاده می شود. در کشورهای اروپایی از سیستم ویدئویی متفاوتی استفاده می شود. در هر حال مطابق شرایط و محل خود دوربین مداربسته را تنظیم کنید.

توجه به مسافت و شعاع پوششی برای تنظیم دوربین مداربسته

مسافت و شعاع پوششی برای تنظیم دوربین مداربسته مهم است و دوربین مداربسته برای کنترل و نظارت مسافات های بلندتر مهم است. دوربین را به گونه ای تنظیم کنید که بتوانید مسافت و شعاع دور را نیز کنترل و نظارت کنید. مبنای تنظیم را روشنایی شب قرار دهید. دید انسان در شب به میزان خیلی زیادی کاهش می یابد و به همین دلیل نصاب نیز می تواند در این ساعت ها، دوربین را در بهترین شرایط تنظیم کند. کنترل و نظارت با بالاترین وضوح در شب، را به عنوان هدف نهایی قرار دهید تا در روز هم تصاویر با کیفیتی دریافت کنید. لامپ های مادون قرمز دوربین به شما کمک می کنند تا در شب نیز به وضوح بتوانید افراد و اشیای را تشخیص دهید

تنظیم وضوح تصویر

وضوح تصویر (Resolution)، بسیار مهم بوده و به شما کمک می کند تا تصاویر با کیفیتی را در همه ساعات شبانه روز دریافت کنید. هر چقدر که وضوح تصویر بیشتر باشد به همان اندازه می توانید مساحت بزرگتری را کنترل کنید. مطابق دفترچه دستورالعمل نصب دوربین، بالاترین میزان وضوح را انتخاب کرده و آن را تنظیم کنید.

تنظیم دوربین مداربسته چگونه است؟

تنظیم دوربین مداربسته چگونه است؟

نرخ فریم در تنظیم دوربین مداربسته

این عامل در وضوح تصویر دوربین مهم است و استاندارد 25 fps  برای اکثر دوربین ها قابل تنظیم بوده و شما می توانید با این نرخ فریم، تصاویر با کیفیتی را دریافت کنید. در برخی دوربین ها ، نرخ فریم بر 5 تا 10 فریم کاهش می یابد. شما در موارد خاص می توانید این نرخ فریم را حتی بر 100 فریم تنظیم کنید. دوربین های مداربسته محیط بیرونی با نرخ فریم پایین 25fps تنظیم شده اند. با این میزان نرخ فریم می توان رفتار افراد را به دقت زیر نظر داشت.

فشرده سازی در تنظیم دوربین مداربسته

این عامل در دوربین های IP به چشم می خورد. با پهنای کم می توانید فشرده سازی به بهترین روش ممکن انجام دهید. استاندارد جهانی فشرده سازی MPEG-4 بوده و آخرین استاندارد فشرده سازی، H.264 است که شما می توانید تصاویر را با بالاترین کیفیت فشرده کنید.

تنظیم نور پشت دوربین در تنظیم دوربین مداربسته

هر چقدر که نور پس زمینه بیشتر باشد به همان اندازه تشخیص جزئیات سخت و دشوار خواهد بود. هر چقدر که بتوانید نور پس زمینه را به دقت تنظیم کنید به همان اندازه می توانید سوژه هایی که در مقابل منبع نور قرار می گیرند را به راحتی شناسایی کنید.

تنظیم دوربین مداربسته چگونه است؟

تنظیم دوربین مداربسته چگونه است؟

تنظیم دوربین مداربسته

عوامل توضیح
ارتفاع 10 متر – بهترین برای کنترل و نظارت
نور 0.1 – 3 لومن
لنز تنظیم وضوح تصویر مطابق دفترچه
استاندارد ویدئویی تنظیم مطابق محل و منطقه سکونت
مسافت و شعاع پوشش تنظیم وضوح افقی تصویر
وضوح تصویر رزولوشن بالا و تصویر با کیفیت
نرخ فریم کاهش یا افزایش نرخ فریم مطابق اهداف و کاربری ها
فشرده سازی استانداردهای MPEG-4 , H.264
نور پشت دوربین تنظیم نور پس زمینه و کنترل سوژه در زمان قرارگیری در جلوی منبع نور
عنوان مقاله: تنظیم دوربین مداربسته

نتیجه گیری در مورد تنظیم دوربین مداربسته

این مقاله آموزشی در مورد تنظیم دوربین مداربسته و کاربردهای آن در دنیای دوربین مداربسته ، مورد بحث و بررسی قرار داریم، توصیه میکنیم که در صورت نیاز به خدمات نصب و راه اندازی دوربین مداربسته که دارای تجربه کافی در این حوزه است استفاده نمایید.

درباره چه صحبت کردیم؟

  تنظیم دوربین مداربسته/” عوامل تنظیم دوربین مداربسته

تماس با ما:

فروشگاه دوربین مداربسته آریا به عنوان تولید کننده دوربین مداربسته با برند INFINITY با ۲ سال گارانتی طلایی آریا به آدرس تهران خیابان جمهوری بعد از پل حافظ، پاساژ امجد طبقه ۴ .واحد ۱۲ ، ۰۲۱۶۶۷۲۹۰۴۱ – ۰۹۱۲۲۸۸۹۳۴۶ ، آماده ارائه خدمات نصب دوربین مدار بسته به هزینه بسیار پایین می باشد.

ایمان قنبری
author-avatar

درباره ایمان قنبری

متولد 1364 در تهران هستم و دارای مدرک فوق لیسانس کامپیوتر (سخت افزار) از دانشگاه امیرکبیر ( پلی تکنیک) بوده که از سال 1383 در حوزه دوربین مداربسته و سیستمهای حفاظتی و نظارتی در حال فعالیت هستم. از سال 1398 با تاسیس شرکت چشمان بیدار آریا در حال ارائه خدمات فنی و مهندسی به تمامی ارگانها و شرکتهای خصوصی برای نصب دوربین مداربسته میباشیم.