دوربین مداربسته POE چیست؟

اصطلاح POE مخفف  Power Over Ethernet  که به معنی تغذیه از شبکه میباشد. تجهیزاتی که دارای قابلیت POE هستند امکان تغذیه از طریق شبکه را دارند و برق مصرفی آن‌ها از طریق همان کابلی که آن‌ها را به شبکه متصل می‌کند تامین خواهد شد.

تکنولوژی POE اخیرا در سیستم های مداربسته شبکه راه پیدا کرده است. دوربین مداربسته POE دوربینی است که می تواند بدون نیاز به کابل برق از طریق کابل شبکه تغذیه شود.یعنی بطور همزمان می تواند از قابلیت POE در مواقعی که نیاز است در کنار تغذیه معمولی از طریق کابل برق استفاده کند.

با ما همراه باشید تا در این مقاله آموزشی نحوه نصب دوربین مداربسته POE را باهم آموزش ببینیم.

دوربین مداربسته POE

دوربین مداربسته POE

مزایای دوربین مداربسته POE

تکنولوژی POE برای دوربین مداربسته مزایای بسیاری دارد که در ادامه برخی از آنها را معرفی میکنیم:

  • کاهش هزینه در بستر سازی

POE باعث میشود که هر دو عمل انتقال اطلاعات و برق تنها بر روی یک کابل انجام شود، در نتیجه هزینه کابل کشی خیلی کاهش پیدا کند و متراژ کابلهای مصرفی و همچنین استفاده از منبع تغذیه خارجی نیز کاهش پیدا میکند، این کاهش تجهیزات علاوه بر کاهش هزینه راه اندازی، باعث کاهش احتمال خرابی و کاهش هزینه نگهداری نیز میشود.

  • انعطاف پذیری

جهت نصب و گسترش تجهیزات تحت شبکه با استفاده از تکنولوژی POE بسیار ساده تر و ارزان تر میشود. دستگاه هایی مانند دوربین های مدار بسته تحت شبکه (IP) و نقاط دسترسی یا Access Point می توانند در جاهایی استفاده بیشتری دارند، قرار گرفته و در زمان لازم به مکان دیگری به سادگی انتقال داده شوند. بدون نیاز به وجود خطوط و  پریز های برق برای تک تک آنها وجود داشته باشد. همچنین POE به شما این امکان را می دهد که تجهیزات خود را در مکان های غیر کاربردی نیز نصب کنید مثلا در ارتفاع های بالا که نیاز به خدمات پس از نصب زیادی است با بکار گیری poe دوربین مداربسته خیلی آسانتر میشود استفاده نمود.

  • افزایش کارایی

درPEO  فناوری هوشمند انتقال اطلاعاتو برق وجود دارد. از یک منبع مرکزی برق POE تامین می شود و نیازی به آداپتورهای دیواری توزیع شده در سرتاسر تجهیزات به صورت جداگانه برای هر دستگاه وجود ندارد. با در نظر گرفتن دستگاه UPS یا یک منبع برق اضطرای نیز می توان در هنگام قطع برق از کارکرد آن اطمینان یافت.

معایب دوربین مداربسته POE

۱. تجهیز بستر شبکه با تکنولوژی POE هزینه بیشتری از تجهیزات عادی مداربسته خواهد داشت

۲. تجهیزات POE معمولا توان خروجی کمتر از ۲۵ وات دارند. به همین جهت محدودیت توان خروجی از نقطه ضعف دیگر سیستم های POE است

قدرت یا توان POE چقدر است؟

هنگام انتخاب دستگاه های POE باید به موارد مانند توان خروجی یا وات آن توجه کنید. برای انتخاب دستگاه POE باید تعداد پورت های خروجی، توان کل دستگاه و توان مصرفی دستگاه های متصل شونده نیز در نظر بگیرید..

تفاوت تکنولوژی POE و +POE

+POE آپدیتی از استاندارد IEEE 802.3at است تفاوت اصلی آن با نسخه قبلی این است که در +POE قدرت انتقال نیروی برق دو برابر نسخه قبلی است. در استاندارد POE این عدد برابر با ۱۵.۴ وات در هر پورت است درحالیکه توان دستگاه هایی که از +POE پشتیبانی می کنند ۳۰ وات در هر پورت است.. با این حال همواره مقداری از توان در حین عبور از طول کابل اتلاف می گردد. بنابراین، حداقل توان تضمینی موجود در هر پورت در POE برابر با ۱۲.۹۵ و ۲۵.۵ وات در +POE است.

کاربردهای POE

علاوه بر دوربین مداربسته، در خیلی از تجهیزات دیگر نمونه دستگاه هایی که با POE (سوئیچ POE) تغذیه می شوند عبارتند از:

  • تلفن های تحت شبکه Voice over Internet Protocol (VoIP)
  • دوربین های مداربسته تحت شبکه بویژه دوربین های اسپیددام که قابلیت های مکانیکی دارند و برای تامین نیرو از ولتاژ بالاتری نسبت به دوربین های معمولی استفاده می کنند.
  • اکسس پوینت های بی سیم (Wireless Access Points)
  • دکودرهای تلویزیون تحت شبکه (IPTV Decoders)
  • روتر های شبکه
  • تجهیزات ارتباط داخلی نظیر Intercom ها، دستگاه های Paging و سیستم های اطلاع رسانی صوتی در محیط های عمومی.
  • ساعت های دیجیتالی تحت شبکه در اتاق ها و راهروها، با قابلیت اتصال به شبکه Network Time Protocol(NPT) جهت تنظیم دقیق زمان.
  • رادیوهای دارای آنتن های یکپارچه قابل اتصال بروی پشت بام، CPE های بی سیم مبتنی بر 4G/LTE،802.11 یا 802.16 (تجهیزات محل مشتری) استفاده شده توسط ISP های بی سیم.
  • رادیوهای Point to Point با طول موج میکرو ویو و میلیمتری و بعضی از واحدهای نوری فضای آزاد Free Space Optics(FSO) معمولاً دارای PoE اختصاصی هستند.
  • اجزای سیستم کنترل صنعتی شامل سنسورها ، کنترل کننده ها ، کنتورها و غیره.
  • سیستم های کنترل دسترسی شامل نقاط راهنما، Intercom، کارت های ورود، ورود بدون کلید و غیره.
  • کنترل کننده های هوشمند روشنایی و وسایل روشنایی LED
  • دستگاه های صحنه ای (فیلم سازی) و تئاتر مانند جعبه های صوتی شبکه ای و جعبه های مسیریابی.
  • دکه های محل فروش از راه دور
  • توسعه دهنده های داخلی اترنت
دوربین مداربسته POE

دوربین مداربسته POE

تجهیزاتی که با POE کار می کنند

اضافه کردن تکنولوزی POE به تجهیزات شبکه کاری ساده میباشد و از سه روش قابل انجام میباشد:

۱. سوئیچ POE

سوئیچ POE از دسته سوئیچ های تحت شبکه است که درگاه انتقال برق دارد و به آسودگی می توان تجهیزات تحت شبکه را به آن متصل نمود. سوئیچ با استفاده از ارسال یک سیگنال ضعیف تشخیص می دهد که آیا تجهیزات مورد نظر با  POE سازگار هستند یا خیر. سپس عمل انتقال برق را انجام می دهد.

۲. POE injector

زمانی که سوئیچ POE در دسترس نباشد و یا خرید آن هزینه بر بوده و یا تجهیزات مورد نظر دارای پورت POE نمی باشند از POE injector استفاده می شود. در واقع منبع تغذیه POE یا POE injector برای اضافه کردن قابلیت POE به تجهیزات شبکه غیر POE است. عملکرد آن به این  صورت می باشد که با ورود کابل شبکه به دستگاه ، خروجی آن به صورت POE در می آید.

۳. دستگاه ضبط NVR

بعضی از دستگاه های NVR دارای خروجی های POE می باشند و دیگر نیازی به خرید سوئیچ POE به صورت جداگانه وجود ندارد و دوربین ها از طریق یک کابل هر کدام جداگانه به NVR متصل شده و برق مصرفی شان از طریق NVR تامین می گردد.

انواع نسخه های دوربین مداربسته POE

POE نوع ۱: از استاندارد IEEE 802.3af نشات گرفته و از دو رشته سیم جهت انتقال برق استفاده می کند. توان خروجی آن برابر با ۱۵.۴ وات است که با احتساب مقادیر اتلاف شده در طول کابل به ۱۲.۹۵ وات می رسد. تکنولوژی POE مورد استفاده در تلفن های IP،سنسورها، نقاط دسترسی (Acces Point) و دوربین های مداربسته تحت شبکه با ساختار ساده است.

POE نوع ۲: که با نام +PoE شناخته شده و نشات گرفته از استاندارد IEEE 802.3at است. مورد استفاده در دستگاه های با توان بالاتری است و همچنین با دستگاه های POE نوع یک نیز سازگار است. توان خروجی آن برابر با ۳۰ وات است که با احتساب مقادیر اتلاف شده در طول کابل به ۲۵.۵ وات در هر پورت می رسد. تکنولوژی +PoE مورد استفاده در دوربین های مداربسته با ساختار پیچیده تری نظیر دوربین های اسپید دام است که قابلیت pan-tilt-zoom دارند. همچنین در نقاط دسترسی (Acces Point) مجهز به شش آنتن، نمایشگره های LCD، سنسور ها و تبلت های بیومتریک نیز کاربرد دارد.

POE نوع ۳: که با نام PoE++,، ۴P PoE و یا UPOE نیز شناخته می شود. نشات گرفته از استاندارد IEEE 802.3bt است و از ۴ جفت رشته سیم در کابل برای انتقال برق استفاده می کند. توان خروجی آن برابر با ۶۰ وات است که با احتساب مقادیر اتلاف شده در طول کابل به ۵۱ وات در هر پورت می رسد. POE نوع ۳ مورد استفاده در دستگاه هایی از قبیل تجهیزات سیستم های ویدئو کنفرانس و دستگاه های مدیریت ساختمان است.

POE نوع ۴: که با نام higher-power PoE  نیز شناخته می شود. نشات گرفته از استاندارد IEEE 802.3bt است. توان خروجی آن برابر با ۱۰۰ وات است که با براورد مقدار اتلاف شده در طول کابل به ۷۱ وات در هر پورت می رسد. POE نوع ۴ مورد استفاده در تلویزیون ها و لپ تاپ هاست.

راجع به چه چیزی صحبت کردیم؟

دوربین مداربسته POE /معرفی poe دوربین مداربسته/مزایای poe / کاربرد poe / کاربردهای POE/انواع نسخه های POE

author-avatar

درباره ایمان قنبری

متولد 1364 در تهران هستم و دارای مدرک فوق لیسانس کامپیوتر (سخت افزار) از دانشگاه امیرکبیر ( پلی تکنیک) بوده که از سال 1383 در حوزه دوربین مداربسته و سیستمهای حفاظتی و نظارتی در حال فعالیت هستم. از سال 1398 با تاسیس شرکت چشمان بیدار آریا در حال ارائه خدمات فنی و مهندسی به تمامی ارگانها و شرکتهای خصوصی برای نصب دوربین مداربسته میباشیم.