آموزش و مقاله

لنز دوربین مداربسته

اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

انتخاب لنز دوربین مداربسته

یکی از دغدغه ها هنگام راه اندازی دوربین مدار بسته خصوصا دوربین مدار بسته صنعتی ،انتخاب نوع لنز دوربین مداربسته lens cctv مناسب برای محل و هدف مورد نظر است. اینکه چه لنز دوربین مداربسته را برای زوم و فوکوس روی بخشی خاص از محیط انتخاب کنیم یکی از فاکتورهای مهم دوربین مدار بسته می باشد.اهمیت فوکوس لنز در دوربین مداربسته جزو یکی از آپشن های مهم و ضروری برای انتخاب دوربین می‌باشد.
همانطور که میدانید لنزها در اندازه های متفاوتی در بازار موجودند. که متداولترین آنها لنزهای 4.3 ، 6 ، 8 ، 12 و یا 16 میلیمتری هستند، که عمدتا این لنزها در دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرند و با استفاده از این لنزها میتوان تصاویر مناسبی را برای دوربین مدار بسته خود داشته باشید.
در تصاویر زیر دوربین مداربسته در موقعیت یکسان و فاصله 10 متری از ساختمان روبرو نصب شده است. با تغییر لنزها تصاویر را با هم مقایسه می کنیم. با توجه به تصویر مربوط به لنز 4.3 میلیمتری ، واضح است که برای دید کاملتر باید این لنز را انتخاب کنیم. هرچه به لنز 16 میلیمتری پیش می رویم زوم بیشتر شده و دامنه دید کمتر می شود. مثلا برای نصب دوربین مداربسته در گلخانه باید از لنز مخصوص استفاده شود.

انواع لنز دوربین مدار بسته

برای اینکه لنز دوربین مداربسته شما قابلیت زوم و فوکس داشته باشید باید با قدرت دید دوربین مداربسته در لنزهای مختلف آشنا باشید برای این منظور ما برای شما یکسری عکس تهیه کرده ایم که میتوانید دقیقا فرق بین لنزهای مختلف را متوجه شوید.

برای انتخاب بمناسبترین لنر باید کاربرد دوربین مدار بسته را در نطر بگیرید، شاید کاربرد دوربین مداربسته اصلی ترین عامل در انتخاب کیفیت و مدل لنز دوربین مداربسته میباشد بنابراین باید ابتدا کاربرد دوربین مداربسته را در ابتدا باید مد نظر قرارداد تا بر اساس آن نسبت به انتخاب لنز دوربین اقدام کنید.

لنز دوربین مداربسته

اندازه لنز دوربین مداربسته

در راه اندازی دوربین مداربسته، مشتریان اغلب از ما می پرسند که زاویه دید در دوربین با لنزهای مختلف چگونه است. هنگام طراحی یک سیستم نظارت تصویری، زاویه دید که لنز دوربین ارائه می دهد برای درک مهم است. اندازه لنز عامل اصلی است که زاویه دید (سطح زوم) را تعیین می کند، با این حال، تنها عامل آن نیست. اندازه سنسور تصویر در صفحه مدار دوربین نیز بر زاویه دید (اما نه تقریبا به اندازه اندازه لنز) تاثیر می گذارد.

دوربین مداربسته ای که برای ضبط چهار تصویر کاربرد دارد در این مقاله استفاده شده است. این یک دوربین AHD 1080p با جعبه ای با لنز متنوع کانونی (لنز قابل تنظیم) است. در حقیقت، دو گزینه لنز متنوع کانونی در این دوربین موجود است: 2.8 تا 12 میلیمتر و 5 تا 50 میلیمتر. این دوربین دارای یک سنسور تصویر 1/3 اینچ است که بسیار رایج است. محصولات با کیفیت فوق HD یعنی دوربین مداربسته AHD را با برند معتبر INFINITY تحت گارانتی طلایی آریا در کنار تیم متخصص دوربین مداربسته با کمترین تعرفه خدمات دوربین مدار بسته سال ۱۳۹۷ را با بالاترین کیفیت محصولات و کمترین هزینه در کنار خدمات تخصصی مجموعه آریا تجربه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله دوربین مداربسته AHD چیست؟ رجوع کنید و پکیج های AHD ما را با کلیک بر روی این لینک مشاهده کنید.

2.8mm لنز - 109 درجه از زمینه مشاهده

تصویر بالا زاویه دید با استفاده از یک لنز 2.8 میلی متری را نشان می دهد. من لنز دوربین مداربسته 2.8-12 میلیمتری را به وسیع ترین موقعیت برای ضبط این تصویر تنظیم کردم. نمای افقی 109 درجه گرفته شده است.

لنز 12 میلیمتری - میدان دید 22 درجه

در اینجا لنز 2.8-12mm تنظیم شده است به تنظیمات تنگ / بزرگنمایی: 12mm. در 12 میلیمتر، دوربین تقریبا یک میدان افقی 22 درجه ای از نمای را می گیرد.

لنز 5 میلیمتر - میدان دید 50 درجه

برای این تصویر و بعدی، AHD-BX3-5 با لنز 50-55 میلی متر واریفوکال استفاده شد. این اولین تصویر با لنز تنظیم شده در وسیع ترین تنظیمات – 5 میلیمتر گرفته شد. در لنز 5 میلیمتر، میدان دید 50 درجه تقریبا شبیه است.

لنز 50 میلیمتری - میدان دید 5.5 درجه

در 50 میلی متری، دوربین فقط دارای میدان دید 5.5 درجه است اما اجازه می دهد تا دوربین به راحتی متن و جزئیات فلاش را به صورت دقیق در مقابل دوربین قرار دهد (به جای 90 فوت).

تأثیر اندازه سنسور تصویر در زاویه دید را در تصاویر مشاهده میکنید

سنسور تصویر دوربین مداربسته دوربین جزء الکترونیکی در مدار دوربین است که در واقع تصویر را از لنز ضبط می کند. اندازه سنسورهای تصویر متفاوت است. دوربینی که ما برای تهیه تصاویر فوق استفاده کردیم یک سنسور تصویر 1/3 اینچی است که شایع ترین اندازه در میان دوربین های مداربسته HD و دوربین های سنتی آن است. اندازه های زیر نیز وجود دارد: 1 / 2.7 “، 1 / ​​2.8″، 1 / ​​2.9 “. اینها کمی بزرگتر از 1/3 است “که سطح بیشتری را برای ضبط تصویر فراهم می کند. این می تواند زاویه دید را کمی گسترده تر کند. به عنوان مثال، یک لنز دوربین مداربسته 2.8 میلی متری در سنسور 1 / 2.7 “حسگر 114 درجه را در مقایسه با 109 درجه ضبط شده توسط حسگر 1/3” می گیرد. تفاوت بزرگ نیست، اما قابل توجه است.

اهمیت فوکوس لنز در دوربین مداربسته

فوکوس لنز در دوربین مداربسته مهم است و شما با لنز عریض می توانید همه چیزهایی که در میدان دید شما هستند را به خوبی کنترل و نظارت کنید و این سخن به این معنی نیست که فوکوس لنز می تواند متناسب با نیازهای خود مناسب و عملیاتی باشد.

لنز برخی دوربین های کامپکت غیر قابل تنظیم است و امروزه لنزهای ثابت بسیار محبوب شده اند بیشتر آن ها در حدود -8 تا 10 متر فوکوس لنز دوربین مداربسته دارند. فوکوس لنز یکی از مهم ترین مواردی است که در دوربین مداربسته لازم است رعایت شود. پهنای لنز، تنظیم، سرعت ، کنتراست، میدان دید، تنظیم دستی با خودکار و لنزهای زوم و رمپینگ همگی بر این مولفه تاثیر دارند. مشاوره با متخصص دوربین مداربسته می تواند در این زمینه موثر بوده و شما می توانید تصاویر شفافی را دریافت کنید.

عوامل موثر بر فوکوس لنز

لنز عریض

شما با لنز عریض می توانید این کار را به راحت ترین شکل ممکن عملیاتی کنید. شما می توانید روی تصویر فوکوس کنید. شما می توانید با روش هایی فوکوس را بهبود ببخشید. در فوکوس، تمرکز دقیق مهم است. فوکوس لنز دوربین مداربسته بسیار مهم است و در آخر کار محاسبه می شود. فوکوس لنز را متناسب با محیط خود محاسبه کنید. ابعاد محل بر میزان فوکوس لنز تاثیرگذار است. فوکوس (Focus) در دوربین مداربسته اهمیت بسزایی دارد.

 اهمیت تشخیص چهره

شما با فوکوس لنز لانگ شات می توانید چهره افراد را به خوبی تشخیص دهید. هر چقدر که انحرافات تصویر کمتر باشد به همان اندازه تصویر شما واضح خواهد بود. جزئیات تشکیل دهنده تصویر مانند در، پنجره، سقف، درختان، آسمان و کف زمین مهم هستند.

لنز دوربین مداربسته هایک ویژن

تنظیم

شما لازم است که متناسب با نوع دستگاه دوربین مداربسته، تنظیم فوکوس را انجام دهید. در لنزهای C ، فوکوس امکان پذیر نیست. سایر لنزهایی را انتخاب کنید بتوانید میزان نور ورودی را به راحتی کنترل کنید.

تنظیم اولیه لنز

شما با چرخاندن لنز دوربین مداربسته، تصویر شفافی را بدست خواهید آورد. احتمالا با مانیتورهای سیاه و سفید می توانید راحت تر تصویر شفافی را بدست بیاورید. لنز دوربین مداربسته مانند عنبیه چشم عمل می کند و شما نمی توانید با لنز ساده ، میزان نور ورودی را تنظیم کنید. شما می توانید با شاتر الکترونیکی به صورت محدودی، میزان نور لازم را برای فوکوس لنز تنظیم کنید. با قابلیت عنبیه الکترونیکی در برخی صحنه ها می توانید نور لازم را برای فوکوس لنز را به راحتی تنظیم کنید.

 لنز خودکار

این نوع لنزها می توانند میزان نور ورودی را کنترل کنند و در این نوع لنز،  Auto Iris متناسب با نور ورودی باز و بسته می شود. هنگام راه اندازی، لازم است که لنز را برای ورود نور کنترل کنید. هر چقدر که فوکوس لنز دقیق باشد به همان اندازه تصویر شفافی خواهید داشت. لنزهای درایو مستقیم، کابل داخلی دارند و با یک پین مربع شکل به دوربین متصل می شوند. هر چقدر که لنز دوربین را بهتر تنظیم کنید، به همان اندازه تصویر شفافی خواهید داشت. تنظیم بهتر موجب خواهد شد که شما در روز و شب تصویر شفافی را داشته باشید. شما می توانید با موتورهای سروو عنبیه لنز دوربین را به طور اتوماتیک تنظیم کنید.

سرعت دوربین مداربسته در فوکوس لنز

هر چقدر که سرعت دوربین بیشتر باشد به همان اندازه نور بیشتری وارد دوربین خواهد شد. دوربین هایی که سرعت کمتری دارند، نور کمتری را دریافت خواهند کرد. در دوربین هایی با سرعت بالا، نور بیشتری وارد دوربین شده و در نهایت نورهایی با طیف های مختلف وارد دوربین می شوند.

لنزهای Ramping و Zoom در فوکوس لنز

شما با این لنزها می توانید بر تصاویر زوم کرده و تصویر شفاف تری داشته باشید. دوربین های با سرعت کمتر مثلا F3.5 به طور یقین فوکوس لنز مناسبی خواهند داشت.برای اطلاع کامل از مفاهیم zoom و focus مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

کنتراست مناسب

کنتراست (Contrast) مناسب در ایجاد فوکوس لنز تاثیر به سزایی دارند. البته همه لنزها بی نقص نبوده و ولی بهتر است که لنزی را انتخاب کنید که نواقص کمتری داشته باشد و بتوان تصاویر شفاف تری را بدست آورد. میزان تابش نور مادون قرمز هم بر میزان شفافیت و فوکوس لنز تاثیرگذار است. حتما به کارایی لنز دوربین توجه کنید تا در نهایت تصویر شفافی داشته باشید. توجه داشته باشید که یک لنز خوب در یک دوربین نامناسب باعث هدر رفت انرژی خواهد شد.

تاثیر میدان دید

میدان دید (FOV) بر فوکوس لنز تاثیر به سزایی دارد  و هر چه فاصله کانونی کمتر باشد به همان اندازه دید گسترده تر خواهد بود. در لنزهایی با فاصله کانونی ثابت، امکان تنظیم میدان دید وجود ندارد ولی با این وجود این نوع لنزها عملکرد بهتری دارند.

لنزهای Varifocal

این لنزهای ثابت قابل تنظیم بوده و شما می توانید از 10 تا 40 میلی متر را پوشش داده و این کار را به صورت دستی تنظیم کنید. میزان نوری که در این نوع لنزها وارد می شود نسبت به لنزهای پرایم کمتر خواهد بود. قابلیت کنترل از راه دور حرکت دوربین باعث خواهد شد تا به راحتی با آن ها کار کنید و کاربردهای مختلف و متنوعی دارد.

ردیابی بزرگنمایی

با انجام بهتر، فوکوس لنز لازم است که با ابزارها و تنظیمات مختلفی آشنا باشید و هر چقدر که ابزارهای مختلف و متنوعی را داشته باشید به همان اندازه فوکوس لنز دقیق خواهد بود.

جهت خرید دوربین مداربسته و یا دوربین مداربسته دید در شب به صفحه محصولات دوربین مداربسته بروید.هچنین برخی از دوربین مداربسته موتورایز میباشند و دارای لنز متحرک میباشند که این امکان را دارند که توسط موس بر روی تصاویر زوم و فوکوس نماید.

با استفاده از لنز دوربین مداربسته شما میتوانید تصاویر سوژه ها را به دوربین نزدیک و یا دور کنید تا سوژه بیشتر در دیدرس دید شما باشه این عمل در دوربین تنها با استفاده از لنز دستی و یا دوربین با لنز اتوماتیک میباشد و میتوانید با استفاده از دستگاه DVR تصویر را زوم و یا عقب برد و یتوانید بر روی سوژه خود زوم کنید این نوع از تکنولوژی جدیدآ در بازار دوربین مداربسته به بازار عرضه شده است.

ما به شما توصیه میکنیم در محلهایی که نیاز به دقت بیشتر دارید از دوربین مداربسته زوم دار استفاده نماید.

برای برخی از جاها ممکن است شما نیاز داشته باشید که فضای بیشتری را پوشش دهید در نتیجه باید از لنز واید مانند 2.8 استفاده نمایید که در این صورت وسعت دید شما بیشتر میشود ولی عمق دید شما کم میشود مثلا برای داخل کابین آسانسور این موضوع مناسب است و بهتر است قبل از قرار دادن دوربین مدار بسته حتما با یک نصاب متخصص استفاده نمایید تا به شما دقیقا بگوید و یا نشان بدهد که چه زاویه دیدی برای شما مناسب است، مثلا در برخی از جاها باید از زاویه دید 360 درجه استفاده شود تا شما بتوانید تمام زوایای محیط را ببینید ، مانند سالن اجتماعات که لازم است که زاویه دید کلی برای شما ایجاد شود.

ایمان قنبری
منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
Facebook Twitter Instagram YouTube Pinterest linkedin WhatsApp WhatsApp
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 محصول سبد خرید