مفاهیم zoom و focus در دوربین مداربسته

مفاهیم zoom و focus در دوربین مداربسته

مفاهیم zoom و focus در دوربین مداربسته

به دفعات دیده شده که دو کلمه ی zoom و focus در دنیای دوربین مداربسته با یکدیگر اشتباه گرفته شده اند و شما باید مفاهیم zoom و focus در دوربین مداربسته را بشناسید. به همین دلیل مجموعه دوربین مداربسته آریا با ارائه این مقاله سعی در ابهام زدایی و تعریف شفافی از این دو برای شما مشتریان عزیز برند infinity دارد.

این دو معمولاً دو جنبه متفاوت از تصویر پیش بینی شده توسط لنز را کنترل می کنند. نگاهی ساده به تعاریف:

Focus : تنظیم صفه کانونی

صفحه کانونی همان صفحه نازک واقعیت است که به وضوح روی محیط تصویربرداری متمرکز شده است.

عمل focus کردن این صفحه را از سنسور دوربین دورتر یا نزدیکتر می کند.

Zoom : تنظیم زاویه دید

زاویه دید یعنی وسعت صحنه پیش بینی شده توسط لنزها

لنزهای با زاویه دید عریض تمایل به ضبط صحنه های بسیار گسترده دارند (زاویه دید بزرگ)

لنزهای تله فوتو تمایل به ضبط صحنه های بسیار باریک دارند (زاویه دید کوچک)

focus در گذشته با حرکت خود لنز (به عنوان مثال در یک دوربین با فرمت دید بزرگ) به جلو یا عقب محقق می شد. این اغلب منجر به تغییر در زاویه دید نیز می شود ، زیرا کل کانونی لنزها می توانند با استفاده از این تعمیم دادن تغییر کنند , گاهی اوقات با مقدار زیادی تغییر همراه هستند.

در لنز دوربین های مدرن امروزی ، فوکوس ممکن است به همین ترتیب انجام شود, بسیاری از لنزهای ارزان با حرکت دادن عناصر لنز جلو یا عقب (یا هر دو) متمرکز می شوند. لنزهای با کیفیت بالاتر تمایل دارند از یک گروه فوکوس داخلی شناور استفاده کنند ، یک گروه داخلی از عناصر لنز که تنها هدف آن تمرکز تصویر است. فواید گروههای داخلی این است که طول بدنی لنزها یکسان باقی می مانند و به شما امکان می دهد مقدار “تغییر زوم” که ممکن است هنگام تمرکز رخ ​​دهد را به حداقل برسانید.

فوکس یا فوکوس (focus) فقط تغییر صفحه کانونی است ، بنابراین در یک سطح بسیار اساسی ، تمام آنچه اتفاق می افتد این است که عناصر لنز به عنوان یک گروه واحد به سمت سنسور و یا دور از سنسور منتقل می شوند (هرچند در عمل می توان تغییرات جزئی در جداسازی از گروه برای مقابله با اثرات نوری ناخواسته نیز انجام داد).وقتی بزرگنمایی یا زوم (zoom) می کنید ، گروه های عنصر در یک لنز به طور مستقل از یکدیگر حرکت می کنند ، با افزایش یا کاهش فاصله بین گروه های مختلف برای تغییر مسیری که نور در لنزها طی می کند.در سطح پایه ، فوکوس تنظیم می کند که یک سوژه تا چه حد از دوربین تیز خواهد بود (در حالت فوکوس). zoom بزرگنمایی را تنظیم می کند (زاویه دید نقشه برداری به همان اندازه تصویر). این دو کاملاً متفاوت هستند.در حالی متفاوت هستند که در بعضی از لنزها تنظیم یکی ممکن است تأثیر بر دیگری داشته باشد. به طور مثال ، لنزهایی که با کشویی در داخل و خارج متمرکز می شوند ، در واقع نسبت بزرگنمایی خود را نیز در این فرآیند تغییر می دهند. این ممکن است در بعضی موارد خصوصاً برای سوژه های بسیار نزدیک به دوربین اهمیت داشته باشد. برای تصاویر معمولی غیر ماکرو از مناظر گرفته تا پرتره یا موارد دیگر ، لازم است که متوجه این امر باشید. تنظیم بزرگنمایی (zoom) جلوه ای بسیار بزرگتر و واضح تر از اثر جانبی فوکوس (focus) خواهد داشت. برخی از لنزهای “فوکوس داخلی” در نتیجه تغییرات فوکوس اثر جانبی زوم کمتری دارند.

در راه اندازی دوربین مداربسته لازم است تصاویر با کیفیت و در فاصله دور یا نزدیک مناسب باشد برای این منظور لازم است مفاهیم zoom و focus در دوربین مداربسته را بشناسیم و آشنا باشیم.

مفاهیم zoom و focus در دوربین مداربسته

مفاهیم zoom و focus در دوربین مداربسته

در واقع میزان  دید دوربین مداربسته کاملا وابسته به این دو پارامتر بوده و شما می بایست برای راه اندازی دوربین مداربسته در محل مورد نظر حتماً نسبت به انتخاب یک دوربین با کیفیت و پارامترهای مشخص در حوزه زوم و فوکوس مربوطه اقدام نمایید مثلاً در صورتیکه قصد استفاده از دوربین را در یک محل کوچک دارید می بایست از دوربین هایی با لنز واید استفاده نمایید ،  در صورتی که می‌خواهید فواصل دورتر را به صورت دقیق تر و جزئیات بیشتر نگاه کنید می بایست از دوربین های مداربسته با لنز تله استفاده نمایید.

انتخاب میزان زوم لنز دوربین مداربسته یک کار کاملا  تخصصی بوده و می بایست توسط نصاب متخصص دوربین مداربسته که در این حوزه دارای تخصص و تبحر لازم است انجام شود .

یکی از زاویه دیدهای عجیب دوربین مداربسته دوربین مداربسته با زاویه دید 180 درجه است . که توسط شرکت چشمان بیدار آریا در ایران تولید میشود و شما میتوانید از خدمات این شرکت استفاده نمایید.

نتیجه گیری

ما به عنوان مشاور در زمینه نصب دوربین مداربسته به شما اکیدا توصیه میکنیم که حتما در نصب دوربین مدار بسته خود از نیروهای متخصص که تمام موارد فوق را میداند استفاده نمایید. این موضوع باعث افزایش راندمان کاری شما میشود و  در صورتی که قصد استفاده از دوربین مداربسته کیفیت بالا را دارید حتما باید از بهترین تیم نصاب دوربین استفاده شود که شرکت چشمان بیدار آریا آماده ارائه خدمات تخصصی دوربین مداربسته در تهران به شما می باشد.

تماس با ما:

فروشگاه دوربین مداربسته آریا به عنوان تولید کننده دوربین مداربسته با برند INFINITY با ۲ سال گارانتی طلایی آریا به آدرس تهران خیابان جمهوری بعد از پل حافظ، پاساژ نادری طبقه ۴ واحد ۱۲ ، ۰۲۱۶۶۷۲۹۰۴۱ – ۰۹۱۲۲۸۸۹۳۴۶ ، آماده ارائه خدمات نصب و راه اندازی دوربین مداربسته به هزینه بسیار پایین می باشد.

ایمان قنبری
author-avatar

درباره ایمان قنبری

متولد 1364 در تهران هستم و دارای مدرک فوق لیسانس کامپیوتر (سخت افزار) از دانشگاه امیرکبیر ( پلی تکنیک) بوده که از سال 1383 در حوزه دوربین مداربسته و سیستمهای حفاظتی و نظارتی در حال فعالیت هستم. از سال 1398 با تاسیس شرکت چشمان بیدار آریا در حال ارائه خدمات فنی و مهندسی به تمامی ارگانها و شرکتهای خصوصی برای نصب دوربین مداربسته میباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *