نحوه جلوگیری از سوختن هارد دستگاه DVR دوربین مداربسته

سوختن هارد دوربین مداربسته یکی از بدترین اتفاقاتی است که باعث از بین رفتن داده های شما خواهد شد. میزان متوسط عمر یک هارد دیسک 3 تا 4 سال است. ولی عمر هارد دیسک های دوربین مداربسته خیلی کمتر است. برخی از کاربران، هر ساله هارد دیسک های جدیدی را خریداری کرده و جایگزین هارد سوخته می کنند. برای جلوگیری از سوختن هارد دیسک دوربین مداربسته لازم است که اقداماتی را انجام شود.

 نحوه جلوگیری از سوختن هارد دستگاه DVR دوربین مداربسته

نحوه جلوگیری از سوختن هارد دستگاه DVR دوربین مداربسته

 

روش های جلوگیری از سوختن هارد دستگاه DVR

  • استفاده از قابلیت تشخیص حرکت

قابلیت تشخیص حرکت یکی از بهترین ویژگی های دوربین مداربسته است. زمانی که شما از این قابلیت استفاده می کنید، هارد دیسک همیشه کار خواهد کرد و سریع تر مستهلک خواهد شد.

قطع برق هنگام ضبط داده ها بدترین فاجعه ای است که رخ می دهد ولی با این قابلیت، هنگام قطع برق، باز هم ضبط داده ها ادامه خواهد داشت و داده های شما از بین خواهد رفت. استفاده از قابلیت تشخیص حرکت باعث کاهش کارایی هارد دیسک خواهد شد، مدت زمان ضبط را افزایش داده و جستجوی داده ها را سریع تر خواهد کرد. استفاده از این قابلیت به این معنی است که در زمان قطع برق، ضبط داده ها امکان ناپذیر خواهد بود. با این قابلیت می توان از سوختن هارد جلوگیری کرد.  

نحوه جلوگیری از سوختن هارد دستگاه DVR دوربین مداربسته

نحوه جلوگیری از سوختن هارد دستگاه DVR دوربین مداربسته

  • غیر فعالسازی قابلیت پیش از ضبط در دوربین مداربسته

این قابلیت در بسیاری از دوربین های مداربسته فعال بوده و باعث مستهلک شدن زودتر هارد خواهد شد. این قابلیت با شناسایی حرکت تلفیق شده تا دوربین بتواند حرکات را شناسایی کند. قابلیت ضبط دوربین همیشه فعال است و تمامی فعالیت ها، قبل، حین و بعد از تشخیص حرکت نیز ضبط می شود. بدین ترتیب هارد دیسک همیشه فعال است و داده ها همیشه در حال ضبط یا حذف از روی هارد دیسک هستند. بدین ترتیب با قطع برق، ضبط داده ها نیز از کار خواهد افتاد. با فعالسازی تشخیص حرکت و غیر فعالسازی پیش از ضبط، هارد دیسک بیشتر عمر خواهد کرد. غیر فعالسازی این قابلیت در سالم ماندن هارد نقش بسزایی دارد. احتمال سوختن هارد با این امکان به صفر می رسد. 

  • انتخاب درست هارد دیسک

امروزه شرکت های مختلفی، دوربین مداربسته و دستگاه DVR را تولید می کنند و بنابراین متناسب با نیاز خود، دستگاه ضبط DVR و دوربین مداربسته را انتخاب کنید. سرورهای شبکه دوربین مداربسته برای ضبط داده های به حجم زیاد برنامه ریزی شده اند.

جلوگیری از سوختن هارد دوربین مداربسته با کنترل دما و رطوبت

هارد دیسک دستگاه DVR به طور مداوم کار می کنند ولی هارد دیسک کامپیوتر به ندرت استفاده می شود. هارد های که برای دستگاه های دوربین مداربسته طراحی می شوند، عمر بالایی دارند و به ندرت می سوزند. این نوع هارد دیسک ها برای استفاده در کامپیوتر مناسب نخواهند بود. امروزه هارد دیسک های SSD هم جایگزین قدیمی شده اند و اطلاعات به جای دیسک سخت روی تراشه ضبط می شود. درصد سوختن هارد در زمان انتخاب درست هارد دیسک کاهش می یابد. 

از این هارد دیسک ها در دستگاه DVR بخاطر عمر محدود، کمتر استفاده می شود. امروزه انواعی از هارد دیسک های SSD وجود دارد و به همین دلیل از این هارد ها در دستگاه های DVR دوربین مداربسته استفاده می شود. اگرچه این نوع هارد های SSD  نسبت به دیسک سخت گران است ولی با این وجود مزایایی دارند.

نحوه جلوگیری از سوختن هارد دستگاه DVR دوربین مداربسته

نحوه جلوگیری از سوختن هارد دستگاه DVR دوربین مداربسته

مزایای هارد دیسک SSD به HDD

  • گرمای کمتر هارد دیسک
  • عدم قرارگیری در معرض لرزش یا حرکت
  • مصرف کمتر انرژی
  • کوچک و سبک
  • کارکرد آرام و بی صدا
  • دسترسی سریعتر به اطلاعات
  • محافظت از هارد دیسک دستگاه DVR در برابر نوسان برق یا افزایش ولتاژ

هارد دیسک های نسبت به کاهش یا افزایش ولتاژ حساس هستند، به همین دلیل لازم است که با دستگاه های UPS از آن ها نسبت به این اتفاقات پیش بینی نشده جلوگیری کرد. قطع برق همیشه به دستگاه های دوربین مداربسته زیان های جبران ناپذیری را وارد می کند. با این دستگاه ها می توانید از زیان های وارده به دستگاه جلوگیری کنید. می توان ادعا کرد که سوختن هارد DVR با وجود دستگاه UPS، اتفاق نمی افتد.

  • کنترل دما و رطوبت محیط

دما و رطوبت همیشه بر دستگاه های هارد دیسک تاثیر می گذارد و عمر آن ها را کاهش می دهد. قرار دادن دستگاه  DVR در یک محل عاری از دمای خیلی بالا یا پایین و رطوبت بسیار بالا موجب افزایش عمر دستگاه خواهد شد. سعی کنید که محل مناسبی را برای دستگاه DVR خود پیدا کنید. دمای و رطوبت بسیار بالا در سوختن هارد نقش بسزایی دارد. با کنترل این عوامل می توان از بروز این فاجعه جلوگیری کرد.

  • محافظت از هارد دستگاه DVR در برابر لرزش یا حرکت

دستگاه های DVR در برابر لرزش یا حرکت حساس هستند و هرگونه لرزش ناگهانی یا حرکت موجب از بین رفتن داده های شما خواهد شد. حمل این دستگاه ها نیز لازم است که به دقت و مراقبت خیلی بیشتری انجام شود تا آسیبی به دستگاه وارد نشود.

  • جلوگیری از ورود ویروس های سخت افزاری

ویروس های سخت افزاری در سوختن هارد نقش بسزایی دارند. ویروس های سخت افزاری موجب عملکرد نادرست دوربین و دستگاه DVR می شوند. با نصب آنتی ویروس و بروز رسانی شده می توانید از ورود این ویروس ها جلوگیری کنید.

جلوگیری از سوختن هارد دوربین مداربسته با غیر فعال سازی قابلیت پیش از ضبط

نحوه جلوگیری از سوختن هارد دستگاه DVR دوربین مداربسته

نحوه جلوگیری از سوختن هارد دستگاه DVR دوربین مداربسته

نحوه جلوگیری از سوختن هارد DVR دوربین مداربسته

روش شرح
استفاده از قابلیت تشخیص حرکت

 

استفاده از قابلیت تشخیص حرکت و کاهش کارایی هارد دیسک
غیر فعالسازی قابلیت پیش از ضبط در دوربین مداربسته فعالسازی تشخیص حرکت و غیر فعالسازی پیش از ضبط و افزایش عمر هارد دیسک
انتخاب درست هارد دیسک پیشنهاد استفاده از SSD به جای HDD
محافظت از هارد دیسک دستگاه DVR در برابر نوسان برق یا افزایش ولتاژ

 

محافظت از هارد دستگاه با دستگاه های UPS
کنترل دما و رطوبت محیط قرار دادن دستگاه DVR  در محل درست به دور از دما و رطوبت بالا / پایین

 

 

محافظت از هارد دستگاه DVR در برابر لرزش یا حرکت

 

تثبیت موقعیت دستگاه DVR در برابر لرزش یا حرکت های شدید
جلوگیری از ورود ویروس های سخت افزاری نصب آنتی ویروس سخت افزاری / نرم افزاری
روش های جلوگیری از سوختن هارد دستگاه DVR

نتیجه گیری در مورد ” نحوه جلوگیری از سوختن هارد دستگاه DVR دوربین مداربسته

این مقاله آموزشی در مورد ” نحوه جلوگیری از سوختن هارد دستگاه DVR دوربین مداربستهو کاربردهای آن را در دنیای دوربین مداربسته ، مورد بحث و بررسی قرار داریم، توصیه میکنیم که در صورت نیاز به خدمات نصب و راه اندازی دوربین مداربسته با نفرات/ شرکت های دارای تجربه کافی در این حوزه مشورت نمایید.

درباره چه صحبت کردیم؟

” نحوه جلوگیری از سوختن هارد دستگاه DVR دوربین مداربسته/ “روش های جلوگیری از سوختن هارد دستگاه DVR” /

author-avatar

درباره ایمان قنبری

متولد 1364 در تهران هستم و دارای مدرک فوق لیسانس کامپیوتر (سخت افزار) از دانشگاه امیرکبیر ( پلی تکنیک) بوده که از سال 1383 در حوزه دوربین مداربسته و سیستمهای حفاظتی و نظارتی در حال فعالیت هستم. از سال 1398 با تاسیس شرکت چشمان بیدار آریا در حال ارائه خدمات فنی و مهندسی به تمامی ارگانها و شرکتهای خصوصی برای نصب دوربین مداربسته میباشیم.