کاربرد AWB دوربین مداربسته

با کاربرد AWB در دوربین مداربسته، می توان تصاویر با کیفیتی را دریافت کرد. این کاربرد در دوربین مداربسته به دریافت تصاویر با کیفیت کمک می کند. منبع نوری برای دوربین مداربسته بسیار مهم است. با استفاده از AWB می توان منابع نوری ناخواسته را حذف کرد. بسیاری از دوربین مداربسته که برای فضای باز طراحی شده اند با قابلیت AWB می توانند تصاویر با کیفیتی را دریافت کنند. این قابلیت موجب افزایش کارایی شده و در نهایت تصاویر با کیفیتی را اپراتور دریافت خواهد کرد.

  1. بدون تغییر تنظیمات صفحه نمایش یا دوربین – کیفیت نور در روز و شب در تنظیم تعادل نور سفید مهم است و هر چقدر که نور سفید بیشتر باشد به همان اندازه تصاویر شما هم با کیفیت خواهد بود.
  2. صحنه هایی که با نور مصنوعی لامپ های رشته ای ضبط می شوند، نور زرد و سفید بیشتری دارند و بنابراین می توان با استفاده از AWB رنگ سفید زمینه را متعادل کرد.
کاربرد AWB دوربین مداربسته

کاربرد AWB دوربین مداربسته

تعریف AWB

با کاربرد  AWB می توان جزئیات اشیای سفید رنگ را با دوربین مداربسته ملاحظه کرد و تمامی اشیای سفید رنگ در واقع نور سفیدی زمینه را باز می تابانند که با استاندارد D65  تعریف می شوند. گاهی اوقات منابع مصنوعی نور می توانند در ایجاد تعادل رنگ سفید نقش داشته باشند. می توان در نمایشگرهای الکترونیکی RGB را تعریف کرد. در صورتی که RGB با یک برابر باشد می توان از AWB راحت تر استفاده کرد. الگوی بایر در AWB کاربردی ندارد. اما اگر D65 در الگوی بایر به کار گرفته شود، برای RGB نسبت های خاصی تعریف می شود.

حتی با وجود استفاده از نور مصنوعی می توان AWB را به بهترین وضعیت ممکن تنظیم کرد. هر چقدر که قسمت های سفید رنگ بیشتر باشد به همان اندازه، تعادل نور سفید برقرار شده است.

عوامل موثر در ناکارآمدی AWB

  1. زمانی که نور کم باشد AWB تاثیری نخواهد داشت.
  2. زمانی که با چندین منبع نوری، روشنایی صحنه تامین می شود. دوربین مداربسته فقط می تواند برای یک منبع نوری تنظیم شود. وجود چندین منبع نوری موجب برهم خوردن تعادل نور سفید می شود. قسمت های سایه دار نسبت به قسمت های روشن در روز آفتابی، با دوربین مداربسته متفاوت به نظر می رسند.
  3. شئی بزرگ رنگ سفیدی در صحنه وجود دارد. برخی مواقع میانگین رنگ منابع نوری، سفید رنگ نیست. در این چنین شرایطی، ایجاد تعادل نور سفید در دوربین مداربسته قدری سخت خواهد بود.

وجود اشیای چوبی و فلزی باعث بر هم خوردن تعادل نور سفید در دوربین مداربسته می شود. در این چنین مواقعی لازم است که AWB را با دقت بسیار بیشتری به کار برد تا بتوان اشیای سفید رنگ را به خوبی ملاحظه کرد.

  1. فیلترهایی به غیر از فیلترهای کارخانه استفاده می شود. استفاده از فیلترهایی به غیر از فیلترهای کارخانه موجب برهم خوردن تعادل نور سفید در دوربین مداربسته می شود. در همین حال، تعادل RGB بر هم می خورد.
کاربرد AWB دوربین مداربسته

کاربرد AWB دوربین مداربسته

تاثیر تنظیم تعادل نور سفید بر رنگ های RGB

تعادل نور سفید رنگ یک مفهوم پیش افتاده است و متناسب با وضعیت ها و شرایط متغیر، ایجاد تعادل سفید رنگ هم دشوار خواهد بود.

با کاربری AWB، می توان اشیای سفید رنگ را نیز به رنگ سفید ملاحظه کرد. از این قابلیت در دوربین های دیجیتالی مداربسته به سختی می توان استفاده کرد. در این دوربین ها، رنگ های آبی، سبز و نارنجی بد رنگ خواهند بود. با ایجاد تعادل نور سفید می توانید از بروز این چنین وضعیت های ناخواسته جلوگیری کرده و تصاویر دقیق تری با رنگ زمینه سفید بدست آورد.

با کاربری AWB می توانیم وضعیت نادرست دوربین مداربسته را تشخیص دهیم. این نوع کاربری مشخص می کند که دوربین مداربسته کاملا نادرست تنظیم شده است. برای اتصال دوربین مداربسته به منبع تغذیه برق 240 ولت نیاز دارید. شما با اتصال دوربین مداربسته به وای فای می توانید تصاویر آن را از راه دور هم مشاهده کنید. این قابلیت را می توان در همه دوربین های مداربسته ارتقاء داد.

با کاربری AWB  می توان در هر شرایطی، تصویر با زمینه سفید را دریافت کرد. منابع نوری طبیعی و مصنوعی در دریافت تصویر با زمینه سفید رنگ تاثیر به سزایی دارند و به همین دلیل لازم است در انتخاب منابع نوری دقت کرد و همه عواملی که در این قابلیت اختلالاتی ایجاد می کنند را از بین برد یا به حداقل رساند.

در صورتی که دوربین، AWB را به صورت خودکار تنظیم می کند، و در خارج از منزل نصب شده وضعیت آن را در جهتی قرار دهید که رو به آسمان نباشد. دوربین را دوباره تنظیم کنید تا از منبع نوری به دور باشد و تصاویر با کیفیتی را دریافت کنید. در صورتی که تغییر مکان باعث بهتر نشدن AWB نمی شود، آن را غیر فعال کرده یا آن را به صورت دستی تنظیم کنید تا کیفیت رنگ ها بهتر شده و در نهایت تصاویر با کیفیتی را دریافت کنید.

کاربرد AWB دوربین مداربسته

کاربرد AWB دوربین مداربسته

کاربرد AWB دوربین مداربسته

عوامل شرح
نور کم عدم استفاده از AWB  در نور کم
چندین منبع نوری برهم خوردن تعادل نوری محیط
شئی بزرگ نور سفید منبع نوری سفید مشکل آفرین
فیلترها استفاده از فیلترهای به غیر از نصب کارخانه و مشکل آفرینی
عوامل موثر در ناکارآمدی AWB

نتیجه گیری در مورد کاربرد AWB دوربین مداربسته

این مقاله آموزشی در مورد کاربرد AWB دوربین مداربستهو کاربردهای آن را در دنیای دوربین مداربسته ، مورد بحث و بررسی قرار داریم، توصیه میکنیم که در صورت نیاز به خدمات نصب و راه اندازی دوربین مداربسته با نفرات/ شرکت های دارای تجربه کافی در این حوزه مشورت نمایید.

درباره چه صحبت کردیم؟

کاربرد AWB دوربین مداربسته“/” عوامل موثر در ناکارآمدی AWB

تماس با ما:

فروشگاه دوربین مداربسته آریا به عنوان تولید کننده دوربین مداربسته با برند INFINITY با ۲ سال گارانتی طلایی آریا به آدرس تهران خیابان جمهوری بعد از پل حافظ، پاساژ امجد طبقه ۴ .واحد ۱۲ ، ۰۲۱۶۶۷۲۹۰۴۱ – ۰۹۱۲۲۸۸۹۳۴۶ ، آماده ارائه خدمات نصب دوربین مدار بسته با هزینه بسیار پایین می باشد.

author-avatar

درباره ایمان قنبری

متولد 1364 در تهران هستم و دارای مدرک فوق لیسانس کامپیوتر (سخت افزار) از دانشگاه امیرکبیر ( پلی تکنیک) بوده که از سال 1383 در حوزه دوربین مداربسته و سیستمهای حفاظتی و نظارتی در حال فعالیت هستم. از سال 1398 با تاسیس شرکت چشمان بیدار آریا در حال ارائه خدمات فنی و مهندسی به تمامی ارگانها و شرکتهای خصوصی برای نصب دوربین مداربسته میباشیم.