آموزش و مقاله

انواع دوربين مدار بسته

انواع دوربين مدار بسته

دوربین مدار بسته انواع مختلفی دارد  که در این مقاله آموزشی قرار است انواع دوربين مدار بسته را چه از نظر ظاهری و چه از نظر تکنولوژی مورد بررسی قرار دهیم و تا معرفی انواع دوربین مدار بسته به صورت کامل و دقیق به صورت یک مطلب کاملا آموزشی برای شما ارائه گردد.

همیشه یک سوال برای کسانی که می خواهند از دوربین مداربسته استفاده کنند این است که: دوربین مداربسته چیست و انواع آن کدام است؟ جواب این سوال در این مقاله به صورت دقیق ارائه خواهد شد پس تا انتهای مقاله آموزشی با ما همراه باشید. انواع دوربین مدار بسته که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد به دو دسته کلی آنالوگ و دیجیتال از لحاظ تکنولوژی و همچنین به دو دسته دام و بولت از لحاظ شکل ظاهری و به دو دسته پلاستیکی و فلزی از لحاظ جنس بدنه تقسیم می شود.

بعد از آشنایی با انواع دوربین مدار بسته شما می‌توانید در زمان خرید دوربین با توجه به نیاز و کاربرد مورد نظر خودتان انتخاب بهتر و دقیق تری داشته باشید. به صورت کلی دوربین های مدار بسته در پنج گروه کاربردی و ظاهری تقسیم بندی می شوند که در زیر تمامی این پنج گروه به صورت کامل و دقیق توضیح داده شده است.

معرفی انواع دوربين مدار بسته

  1. شکل دوربین مداربسته
  2. جنس بدنه
  3. کیفیت تصویر ( تکنولوژی دوربین مداربسته)
  4. قابلیت دید در شب
  5. ارتباط بین دستگاه
  6. لنز دوربین مدار بسته

انواع دوربین مداربسته از نظر شکل دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته بولت

دوربین های مدار بسته بولت دارای طراحی قدیمی هستند که بسیار قابل مشاهده در سطح شهر است. از نظر شکل استوانه ای هستند و قادر به مشاهده مسافت های طولانی هستند. دوربین بولت یا استوانه ای یکی از انواع دوربین مداربسته است که مناسب برای نصب بر روی دیوار می باشد.

این نوع دوربین مداربسته به دوربین دیواری هم معروف هست، و بیشتر در محل هایی که امکان نصب دوربین مدار بسته بر روی سقف نمی باشد باید از این مدل دوربین استفاده نمود زیرا قابلیت نصب بر روی دیوار را دارد.

مزایای اصلی

  • بسیار قابل مشاهده است بنابراین به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می کند.
  • در مقابل نفوذ اب و گرد و غبار مقاومتر است.
  • نظارت بر مسافت های طولانی را فراهم می کند.
  • پوشش نیز در برابر تابش نور و باران محافظت می کند.
دوربین بولت چیست

یکی از معروفترین انواع شکل دوربین مداربسته، دوربین بولت است که بیشتر آنها جلو درب منازل و بانکها دیده اید. شاخصه اصلی این مدل شکل ظاهر استوانه ای شکل آن است.

دوربین مدار بسته صنعتی

یکی از انواع دوربین مدار بسته، که شکل صنعتی تری دارد و در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار مقاومتر هستد دوربین صنعتی میباشد.
این نوع دوربین بیشتر در محیطهای صنعتی نصب می‌شود این مدل از دوربین مداربسته میبایست داخل هوزینگ قرار بگیرند تا از نفوذ باران و گرد و غبار به آن جلوگیری شود.

دوربین مدار بسته صنعتی لنز خور یا دوربین صنعتی باکس لنز خور Box CCTV Camera یکی از انواع دوربین مدار بسته با قابلیت نصب لنز دوربین مداربسته ثابت فیکس و لنز مگاپیکسلی وریفوکال اتوآیریز جهت زوم و فوکوس دستی و اتوماتیک می‌باشد که میتوان تصویر را دور و یا نزدیک نمود. انواع دوربین مداربسته صنعتی لنز خور در دو نوع اصلی دوربین باکس و دوربین مینی باکس لنز خور می‌باشند که بسته به سایز بدنه دوربین مداربسته متفاوت میباشند.قیمت انواع دوربین مدار بسته صنعتی باکس لنز خور و انواع دوربین مینی باکس صنعتی لنز خور به همراه قیمت انواع لنز فیکس ثابت و لنز وریفوکال اتوآیریز و همچنین انواع لنزهای مگاپیکسلی جهت زوم و فوکوس دستی و اتوماتیک برای دوربین های صنعتی و باکس آنالوگ و AHD و تحت شبکه (آی پی / دیجیتال) توسط فروشگاه آریا تولید میشوند ، همچینی خصوصیت این نوع دوربین مداربسته این است این نوع از دوربین مداربسته ضد آب هستند و برای نصب در بیرون بسیار مناسب میباشند

 

دوربین مداربسته صنعتی

دوربین مدار بسته دام

نوع دیگر دوربین مداربسته از انواع دوربین مداربسته در صنعت حفاظتی و نظارتی، دوربین دام یا دوربین گنبدی است، نام خود را از پوشش گنبدی شکل خود گرفته است. در حالی که این دوربین ها از نظر ظاهری نسبتاً کم نظیر هستند و به واسطه شکل خود به راحتی قابل سرقت نمی باشند.

این امر به این دلیل است که پوشش گنبد باعث می شود تا افراد برای دیدن اینکه زاویه دید دوربین به كدام جهت است واقعاً دشوار باشند. این نوع دوربین مداربسته برای نصب زیر سقف مناسب است و برعکس دوربین بولت نمی توان بر روی دیوار نصب کرد. شاید این مدل یکی از پرکار بردترین انواع دوربین مدار بسته باشد.

مزایای اصلی

  • طراحی محبوب به معنای مناسب بودن آن است
  • مناسب برای مصارف داخلی و خارجی
  • گنبد مقاوم در برابر وندال به معنای تداخل با دوربین سخت تر است
  • چرخش 360 درجه دوربین، بنابراین شما می توانید تمام زاویه ها را بپوشانید
دوربین دام چیست

دوربین مدار بسته اسپیددام

دوربین مداربسته اسپید دام یا همان دوربین چرخشی یا دوربین PTZ یک مدل از دوربین مداربسته می باشد که قابلیت چرخش و زوم را به کاربر می دهد و شما می توانید با استفاده از امکانات سیستم DVR و یا کیبرد دوربین و با لمس یک دکمه ، لنز دوربین می تواند به سمت چپ و راست حرکت دهید، به سمت بالا و پایین کج شود یا در داخل و خارج بزرگنمایی کند.

این نوع دوربین مداربسته گزینه ایده آل برای کسانی است که در محل نصب دوربین مداربسته خود یک تیم محافظ امنیتی داشته باشد زیرا می تواند با قابلیت این دوربین نظارت دقیقتری داشته باشد و توانایی چرخش آن باعث شده در پروژه های بزرگ یکی از بهترین انتخاب انواع دوربین مدار بسته باشند.

مزایای اصلی

  • بزرگنمایی نوری در این دوربین ها به این معنی است که می توانید از نزدیک به موضوعات توجه کنید.
  • ویژگی پان و شیب زمینه دید 360 درجه ای را فراهم می کند.
  • وضوح تصویر معمولاً بی عیب و نقص است بنابراین ویژگی های صورت قابل تشخیص است.
  • تیم امنیتی کنترل کاملی بر ضبط دارند و می توانند در شرایط زندگی واکنش نشان دهند.
دوربین مینی اسپیددام بیسیم V380
دوربین مینی اسپیددام بیسیم V380

دوربین مدار بسته مخفی

همانطور که از نام این دوربین مداربسته مشخص است، به علت ساختار ظاهری و نوع ساخت آن این دوربین مداربسته مخفی است و کمتر در دید افراد میباشد.
انواع دوربین مداربسته مخفی :

  •  دوربین مداربسته سوزنی
  •  دوربین مداربسته بند انگشتی
  •  دوربین مداربسته فلتی
  •  دوربین مداربسته پین هول
    مزایای اصلی
    بزرگترین مزیت این دوربین از نام آن مشخص است زیرا میتوان آنها را به راحتی نصب نمود و از دید افراد مخفی باشد( البته نصب دوربین مداربسته مخفی جرم است و یکی از انواع دوربین مدار بسته کوچک میباشد)
چگونه ضبط دوربین مداربسته را فعال کنیم

2. انواع دوربين مدار بسته بر اساس جنس بدنه

انواع دوربین مدار بسته فارغ از شکل ظاهری، از نظر جنس بدنه به دو دسته کلی دوربین پلاستیکی و دوربین فلزی تقسیم می‌شود:

دوربین مدار بسته پلاستیکی

دوربین مدار بسته فلزی

این نوع دوربین مداربسته دارای بدنه پلاستیکی یا ABS می باشد، که همانطور که مشخص است در مقابل نفوذ آب اصلا مقاوم نمی باشد(در نتیجه بهتر است در محیط بیرون نصب نشوند).

این نوع دوربین ها اصولا در دسته دوربین های ارزان قیمت دسته بندی می شود و اصولا برای نصب در داخل منزل و محیط سربسته مناسب می باشد، زیرا به شدت در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار آسیب پذیر است.

این نوع دوربین برخلاف دوربین پلاستیکی از جنس آلومینیوم است و به واسطه طراحی پیشرفته خود در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار بسیار مقاوم است.
این نوع دوربینهای دراای اشکال و سایزهای مختلف میباشد و برخی از آنها تست نفوذ اب و گرد و غبار تا IP65 را نیز میتوانند پاس کنند.

دوربین مداربسته پلاستیکی

3. انواع دوربین مدار بسته بر اساس کیفیت تصویر

دوربین مدار بسته آنالوگ

یکی از قدیمی ترین انواع دوربین مدار بسته، دوربین های آنالوگ می باشد و دارای کیفیت‌های تصویر بسیار پایین بوده و تقریباً در دهه ۱۳۷۰ وارد ایران شده است، این دوربین ها در کیفیت های TVL ارائه شده است، که نسبت به دوربین های به روز بسیار کیفیت پایینی داشته و تقریباً در سال 1402 پیش از این مدل دوربین های مدار بسته استفاده نمی کند زیرا عملاً امکان تشخیص چهره و یا پلاک خودرو غیر ممکن می‌باشد و عملاً کاربردی ندارد.

دوربین مداربسته حرارتی در ایران
دوربین مداربسته حرارتی در ایران

دوربین مدار بسته AHD

دوربین مدار بستهAHD یکی از جدیدترین تکنولوژی های دوربین مداربسته با کیفیت hd می باشد که بسیار در ایران متداول بوده و دارای خانواده های CVI , TVI می باشد.
دوربین مدار بسته AHD مانند دوربین مداربسته آنالوگ بر روی کابلهای RG59 تصاویر خود را انتقال می دهند ولی نسبت به دوربین آنالوگ دارای کیفیت های بسیار بالاتری هستند به طوری که در برخی از دوربین AHD امکان تشخیص چهره و پلاک ماشین ها تا بیش از ۲۰ متری نیز ممکن می باشد.

هوش مصنوعی در سیستم نظارت تصویری
هوش مصنوعی در سیستم نظارت تصویری

دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه یا دوربین IP جدیدترین و به روز ترین دوربین های مدار بسته می باشد که بر خلاف دوربین های آنالوگ برای انتقال تصاویر آنها از کابل های شبکه کامپیوتری استفاده می شود.
این مدل از دوربین های مداربسته دارای کیفیت‌های بی نظیری بوده به طوری که می توانید پلاک خودرو را تا بیش از ۵۰ متر و چهره افراد را با دقت بسیار زیاد تشخیص دهید.
دوربین مداربسته تحت شبکه با کیفیت های 4kنیز در بازار ایران ارائه شده است.

دوربین IP یونی ویوو

4. انواع دوربین مدار بسته بر اساس قابلیت دید در شب

در این دسته بندی انواع دوربین مدار بسته، به قابلیت دید در شب آن توجه می شود که دارای دو دسته کلی زیر می باشد:

دوربین مدار بسته دید در شب رنگی

یکی از انواع دوربین مدار بسته که در سال ۱۴۰۰ در بازار ایران بسیار مورد استقبال قرار گرفت دوربین مداربسته دید در شب رنگی بود، دوربین های دید در شب رنگی این قابلیت را دارند که در شب و در زمانی که هیچ چراغی روشن نیست تصاویری با کیفیت روز و کاملا رنگی به شما ارائه دهند این باعث می شود که شما می توانید چهره افراد ایا پلاک خودرو را با دقت بیشتر و شفافیت بالاتری نسبت به دوربین مداربسته دید در شب سیاه و سفید داشته باشید.

دوربین مدار بسته دید در شب سیاه و سفید

دوربین مداربسته دید در شب سیاه و سفید که در واقع یکی از انواع دوربین مدار بسته میباشد که در شب با قابلیت نمایش تصاویر را به صورت سیاه و سفید دارند.

دوربین دید در شب رنگی

5. انواع دوربین مدار بسته بر اساس ارتباط بین دستگاه

دوربین مدار بسته بیسیم

نام دیگر دوربین مداربسته دوربین بیسیم بوده که زیرساخت ارتباطی بین دستگاه ذخیره ساز و دوربین سیگنال های ارتباطی رادیویی بوده که بر مبنای شبکه های وای فای با این دوربین و دستگاه ذخیره سازی ارتباط را فراهم می کند تا تصاویر از دوربین به دستگاه ذخیره سازی ارسال شود.

این مدل از انواع دوربین مدار بسته برای مکانهایی که امکان سیم کشی مهیا(ممکن) نمی باشد بسیار پرکاربرد ولی امکان هک دوربین مداربسته در این مدل از دوربین ها بسیار زیاد می باشد و باید برای این مدل از دوربین ها راهکارهای امنیتی ویژه ای را در نظر بگیرید.

دوربین مدار بسته سیم دار

دوربین های سیم دار در واقع همین دوربین‌های مداربسته هستند که با استفاده از کابلهای شبکه و یا کابلهایRG تصاویر دوربین را به دستگاه ذخیره ساز انتقال میدهد، زیرساخت ارتباطی بین دوربین و دستگاه ذخیره ساز کابل می باشد.

پکیج دوربین مداربسته بیسیم V80B-C4

6. لنز دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته لنز ثابت

لنز دوربین های مداربسته ثابت در زمان تولید دوربین ثابت بوده و در طول عملکرد دوربین تغییر نمی کند،دوربین مداربسته لنز ثابت معمولاً نسبت به دوربین مداربسته لنز متغیر دارای قیمت ارزان تری می باشد ولی عیب آن این است که ان تغییر لنز در صورت نیاز کارفرما ممکن نمی‌باشد اصولاً لنزهای ثابت در اندازه‌های ۳.۶ و یا ۲.۸ ارائه می شود.

انواع لنز دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته لنز متغییر

لنز دوربین مداربسته متغیر این امکان را به شما میدهد تا بتوانید در صورت نیاز لنز را حالت تله و یا واید تغییر دهید تا بتوانید زاویه مناسب جهت شناسایی سوژه های خود در تصاویر دوربین مداربسته را به صورت کامل داشته باشید.

دوربین مداربسته با لنز متغیر نسبت به دوربین مداربسته ثابت دارای قیمت بالاتری بوده و اصولاً به علت استفاده از لنز متغیر کیس دوربین ها نیز بزرگتر شده و بر قیمت دوربین نیز افزایش خواهد داشت و با این روشش میتوان انواع دوربین مدار بسته مختلف را تولید کرد.

انواع لنز دوربین مدار بسته

معرفی انواع دوربين های مدار بسته از نظر کاربرد (بدنه دوربین مدار بسته)

  • دوربین مدار بسته دام ( Dome )
  • دوربین مداربسته بولت Bullet
  • دوربین مداربسته صنعتی Box
  • دوربین مدار بسته مینیاتوری یا مخفی
  • دوربین های مادون قرمز IR
  • دوربین های اسپید دام ( دوربین های چرخشی ptz)
  • دوربین مداربسته چشم ماهی fisheye

از نظر قاب و پوشش:

  • دوربین های ضد آب قاب بزرگ ( پمپ بنزینی)
  • دوربین های مخفی
  • دوربین های قاب فانتزی
انواع دوربین مداربسته

دوربین های PTZ Pan Tilt & Zoom

تیم امنیتی شما با داشتن دوربین PTZ (Pan Tilt & Zoom) می توانند کنترل کاملی بر آنچه ثبت شده است ، داشته باشند. با لمس یک دکمه ، لنز دوربین می تواند به سمت چپ و راست حرکت کند ، به سمت بالا و پایین کج شود یا در داخل و خارج بزرگنمایی کند(این قابلیت فقط در یک مدل از انواع دوربین مدار بسته قابل دسترسی است). این گزینه ایده آل است اگر یک محافظ امنیتی داشته باشید که یک ویدیوی زنده را در سایت نظارت می کند. این دوربین یکی از انواع دوربین مداربسته است.

مزایای اصلی

  • بزرگنمایی نوری در این دوربین ها به این معنی است که می توانید از نزدیک به موضوعات توجه کنید.
  • ویژگی پان و شیب زمینه دید 360 درجه ای را فراهم می کند.
  • وضوح تصویر معمولاً بی عیب و نقص است بنابراین ویژگی های صورت قابل تشخیص است.
  • تیم امنیتی کنترل کاملی بر ضبط دارند و می توانند در شرایط زندگی واکنش نشان دهند.

معرفی دوربین های مداربسته

در این مقاله به صورت دقیق انواع دوربین مداربسته توضیح داده شد و شما می توانید در زمان نصب دوربین مداربسته و یا خرید دوربینن مداربسته با داشتن همین اطلاعات به راحتی می توانید کیفیت کار و محصولات مورد نیاز خود را افزایش دهید. 

هر زمان که نیاز به مشاوره داشتید میتوانید با شرکت چشمان بیدار آریا تماس بگیرید تا به صورت کاملا رایگان مشاوره خرید انواع دوربین مدار بسته را به شما ارائه بدهیم.

پرسش و پاسخ های متداول 

۱. دوربین‌های مداربسته آنالوگ و دیجیتال چیست؟

دوربین‌های مداربسته آنالوگ تصویر را به صورت آنالوگ ارسال می‌کنند، در حالی که دوربین‌های مداربسته دیجیتال تصویر را به صورت دیجیتال ضبط و انتقال می‌دهند. دوربین‌های دیجیتال عموماً کیفیت بهتری ارائه می‌دهند.

۲. دوربین‌های ثابت و متحرک چه تفاوتی دارند؟

دوربین‌های ثابت ثابت‌نگری دارند و در یک جهت خاص نگاه می‌کنند، در حالی که دوربین‌های متحرک قابلیت چرخش و حرکت دارند و می‌توانند دید خود را به سمت‌ها تغییر دهند.

۳. چه تفاوتی بین دوربین‌های داخلی و خارجی وجود دارد؟

دوربین‌های داخلی برای استفاده در داخل محیط‌های داخلی مناسب هستند، در حالی که دوربین‌های خارجی معمولاً با مشکلات جوی مانند باران، برف و گرد و غبار مقابله می‌کنند.

۴. چه معنایی دارد که یک دوربین دارای رزولوشن ۱۰۸۰p باشد؟

رزولوشن ۱۰۸۰p به ابعاد تصویر اشاره دارد. در این مورد، ابعاد تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است، به عبارت دیگر دارای ۲ میلیون پیکسل.

۵. آیا دوربین‌های مداربسته قابلیت ضبط صدا دارند؟

بله، برخی از دوربین‌های مداربسته قابلیت ضبط صدا را نیز دارند، اما در برخی موارد به دلیل محدودیت‌های قانونی و حریم خصوصی، ضبط صدا ممکن است محدود شده یا غیرفعال باشد.

۶. چه عواملی بر کیفیت تصاویر دوربین‌های مداربسته تأثیر می‌گذارند؟

فاکتورهایی مانند رزولوشن دوربین، اندازه سنسور تصویر، نورپردازی، تکنولوژی تصویربرداری، وضوح تصویر در شب و قابلیت‌های پیشرفته مانند تشخیص حرکت و اتصال به شبکه‌های اینترنتی می‌توانند بر کیفیت تصاویر تأثیرگذار باشند.

۷. چه نوع دوربین‌های مداربسته برای مصارف خاص مانند نظارت بر امنیت خانه یا کسب‌وکار مناسب‌اند؟

برای نظارت بر امنیت خانه می‌توانید از دوربین‌های مداربسته با کیفیت بالا، توانایی ضبط در شب، و قابلیت اطلاع رسانی به شما در صورت حرکت استفاده کنید. برای کسب‌وکارها نیز انتخاب دوربین‌های متحرک، با قابلیت دوربین‌های پانوراما، و امکانات اتصال به سیستم‌های امنیتی می‌تواند مناسب باشد.

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
Facebook Twitter Instagram YouTube Pinterest linkedin WhatsApp WhatsApp
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 محصول سبد خرید