آموزش و مقاله

آشنایی با انواع لنز دوربین مدار بسته

آشنایی با انواع لنز دوربین مدار بسته

انواع مختلفی از دوربین های مدار بسته روزانه توسط شرکت های معتبر تولید و به بازار عرضه می شوند.تفاوت این دوربین ها می تواند در ساختار بدنه،شکل،لنز و…. باشد که مصرف کننده با توجه به نیازی که دارد می تواند یکی از آن ها را انتخاب کند.انواع لنز دوربین مدار بسته در فروشگاه ها موجود است و هر کدام کارکرد خاص خود را دارد.ما در این مقاله تلاش کردیم انواع لنز دوربین مدار بسته را نام برده و آن ها را نقد و بررسی کنیم.پس با ما همراه باشید تا با آگاهی بیشتر خرید مطمئن تری داشته باشید.

نصب دوربین مدار بسته
برای اطلاعات بیشتر درباره نصب دوربین مدار بسته از چشمان بیدار آریا همین حالا کلیک کنید.
دوربین مدار بسته

انواع لنز دوربین مدار بسته

برای خرید دوربین یکی از نکاتی که باید حتما به آن توجه کنید، انواع لنز دوربین مدار بسته است. به کیفیت و نوع لنز در کیفیت تصویری که دریافت می کنید، تاثیر­گذار است. لنز مجموعه ­ای استوانه­ ای شکل است که به همراه یک سری عدسی­ های صیقل داده شده و پشت سر هم که نور با عبور از این عدسی­ ها به سطح سنسور متصل شده و کیت لنز برخورد می کنند و تصویر با توجه به طول و عرض سنسور ثبت می شود. زمانی که نوری از منبع طبیعی مانند ماه یا خورشید و منابع طبیعی مانند لامپ های رشته ­ای مادون قرمز و دیگر چراغ ­های ساخته شده توسط انسان تابیده می شود، لنز دوربین مدار بسته این نورها را دریافت و در سنسور متمرکز می کند. تصویر ساخته شده در سنسور با توجه به شرایط جوی و پارامترهای دیگری از قبیل انعکاس جسم، شدت نور منبع و انتقال انعکاس نور هنگام برخورد با محیط، انعکاس نور را دریافت می کند. به طور مثال در شرایط عادی 25 تا 65 درصد و در هوای برفی بین 80 تا 90 درصد انعکاس نور دریافت می شود. تا اینجا با لنز و نحوه کار آن را متوجه شدید، بهتر است که این را نیز بدانید که کمک گرفتن از یک نصاب دوربین مداربسته نیز در چنین مواردی میتواند به شما کمک کند. در ادامه به برسی انواع لنز دوربین مدار بسته می پردازیم.

انواع لنز دوربین مدار بسته

هرآنچه درباره انواع لنز دوربین مدار بسته باید بدانیم

برسی انواع لنز دوربین مدار بسته

برای انتخاب بهترین لنز  از بین “انواع لنز دوربین مدار بسته”، لازم است که ابتدا یک اطلاعات کامل در رابطه با آنها بدست آورید. به طور کلی “لنز دوربین” به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. لنز­های ثابت: فاصله کانونی این لنز­ها در دوربین مدار بسته به صورت ثابت است و محدوده قابل مشاهده دوربین­ های مدار بسته با لنزهای ثابت قابل تغییر نمی باشد. بر اساس فضایی که قصد نصب دوربین مدار بسته را دارید، باید تصمیم بگیرید که آیا دوربین مدار بسته با لنز ثابت و با زاویه دید عریض برای شما مناسب است و یا لنز زاویه باریک مناسب­ترین محصول برای کار شما است.
  2. لنز­های وریفوکال یا متغیر: لنز­های وریفوکال یا متغیر به دلیل فاصله کانونی متغیر به شما زاویه دید وسیع ­تری میدهد. این لنز­ها یک بازه فاصله کانونی مشخص از 12 تا 2/8 دارند.
  3. لنز موتوردار: این لنزها مانند لنزهای وریفوکال دارای فاصله کانونی متغیر بوده با این تفاوت که زوم فوکوس و دیافراگم را می توان از فاصله دور و از طریق موتور تنظیم کرد. لنزهای موتوردار عموما مانند لنزهای وریفوکال با دو عدد فاصله کانونی بر حسب میلی­متر معرفی می شوند.

ویژگی های لنزها

در ادامه به برخی از ویژگی­ های انواع لنز دوربین مدار بسته می پردازیم تا شما در زمان خرید لنز از فروشگاه دوربین مدار بسته، از روی آگاهی خرید نمایید.

ویژگی های لنز ها

نور طبیعی

در طول روز نوری که از منبع نور تابیده می شود، وابسته به محیط و شرایط جوی متفاوت خواهد. به طور مثال شدت نوری که در روز آفتابی به لنز دوربین مدار بسته تابیده می شود از شدت نوری که در روز ابری تابیده می شود بیشتر است. برای سنجش شدت نور یا LUX از واحد (FC) یا Field of view  استفاده می شود.

نور غیر طبیعی

انواع لنز دوربین­ های مدار بسته برای جبران کمبود نور در مکان­ های مختلف از منابع نور مصنوعی از قبیل لامپ­ های تنگستن و هالوژن برای دریافت تصاویر بهتر در دوربین های مدار بسته رنگی استفاده می شود. همچنین از لامپ های سدیم فشرده برای محیط­ های خارجی استفاده می شود. این لامپ ها برای دوربین رنگی مناسب نیستند چرا که نور آبی و سبز تولید نمی کنند. لامپ­ های دیگری با نام فلورسنت وجود دارند که مناسب مکان­ های داخلی هستند.

کیفیت تصویر

کیفیت تصاویر به عواملی از قبیل انعکاس نور، قبیل اندازه شیء، سرعت جسم و دمای محیط بستگی دارد. اندازه شیء تاثیر زیادی در تشخیص نوعی شیء دارد. این موضوع را در استانداردهای مختلف با TV LINE میتوان ارزیابی کرد. انعکاس نور از هر شیء به محیط پیرامون و جنس آن بستگی دارد. به طور مثال انعکاس نور برق در لنز دوربین ­های مدار بسته به مراتب بیشتر از درخت است. دوربین ­های مدار بسته رنگی به خوبی می توانند طیف نور را از هم جدا کرده و به بیننده در شناسایی اشیاء کمک بسیاری کنند. زمانی که جسم حرکت سریعی دارد، اگر CCD شاتر سریعی داشته باشد می تواند تصاویر اجسام سریع را به خوبی ذخیره کند. دمای محیط روی سنسورهای ICCD، CMOS، CCD هیچ گونه تاثیری ندارد. در صورتی که دوربین­ های مجهز به IR با توجه به دمای تغییر می کنند.

کیفیت تصویر

لنز

لنز دوربین مدار بسته نور منعکس شده از اجسام را در سنسور متمرکز می کند. مانند چشم انسان، لنز نیز تصاویر اجسام را در سنسور دوربین نگه می دارد. البته رتیا در چشم، 10 درصد، 160 درجه تصویر را میتواند نشان دهد، به همین دلیل ساختار متفاوتی با دوربین ­ها دارد. لنزهای مختلفی وجود دارد که شامل لنزهای ساده و پیچیده می شوند که دارای بزرگنمایی و فاصله کانونی مختلف هستند.

عملکرد لنز در دوربین های مدار بسته

لنز دوربین مدار بسته دقیقا مانند چشم انسان عمل می کند. همان طور که اشاره شده وظیفه لنز جمع آوری انعکاس ­های نور و متمرکز کردن آن در سنسور است. هرچه قطر لنز بزرگتر باشد مقدار نور بیشتری را می تواند دریافت کند برای همین لنزهای با قطر وسیع گران­تر هستند. اکثر دوربین ­های مدار بسته از فاصله کانونی ثابت استفاده می کنند. هر فاصله کانونی یک میدان دید ایجاد می کند. در هر دوربین مدار بسته یک دیافراگم به نام Lris یا عنبیه وجود دارد که مانند چشم انسان در برابر نور شدید بسته شده و در مقابل نور کم باز می شود. در واقع این دیافراگم نور کافی را به سنسور می رساند.

لنز با فاصله کانونی ثابت

لنزهایی که فاصله کانونی آنها ثابت بوده و هر چه فاصله کانونی عدد بزرگتری باشد لنز تله خواهد بود و هر چه فاصله کانونی عدد کوچکتری باشد لنز عریض خواهد بود. به عبارت دیگر فاصله­ های کانونی کوتاه­تر میدان عریض ­تری دارد اما قابلیت زوم آن کاهش میابد و برعکس فاصله­ های کانونی بلندتر میدان دید کمتری داشته اما زوم بیشتری دارند. فاصله کانونی را با FL نمایش می دهند.

لنز با قابلیت بزرگنمایی

از این نوع لنزها زمانی استفاده می شود که بخواهیم اجسام را از فاصله دور تشخیص دهیم. لنز با قابلیت بزرگنمایی این امکان را به کاربر می دهد تا او بنا به میل فاصله کانونی را تغییر دهند و دیگری نیاز به تعویض لنز نیست

لنز با قابلیت بزرگنمایی

لنز با فاصله کانونی متغییر

این لنز­های به روشی ساخته شده ­اند ک هنگام استفاده، کاربر قابلیت تغییر فاصله کانونی در محدوده طراحی شده را دارد که این کار به صورت دستی اتوماتیک توسط خود دوربین انجام می شود. فاصله کانونی لنز 3 الی 8 میلی­متر، 5 الی 12 میلی­متر و 8 الی 50 میلی­متر به صورت عادی است.

فوکوس لنز دوربین مدار بسته

یکی دیگر از قابلیت ها و اجزای مهمی که در هنگام خرید بهترین لنز دوربین مدار بسته باید به آن توجه داشت فوکوس لنز است. وظیفه این قطعه تنظیم فاصله کانونی به منظور افزایش وضوح و شفافیت تصویر است. یکی دیگر از نکات قابل توجهی که باید در مورد دوربین های مدار بسته بدانید نصب دوربین مدار بسته است که باید با دقت زیادی انجام شود.
در لنز دوربین های مدار بسته دو مدل فوکوس دستی و اتوماتیک وجود دارد. فوکوس دستی توسط کاربر و به صورت دستی باید انجام گیرد اما با فوکوس اتوماتیک در هر هنگام که خود دوربین مدار بسته تشخیص دهد توکوس لازم را انجام می دهد.

مفهوم اعداد بر روی لنز دوربین به چه معناست؟

معمولاً اعداد متفاوتی بر روی لنز برای تشخیص کیفیت نوشته شده است که با بیان یک مثال مفهوم این مداد را به طور مختصر توضیح میدهیم :
f=6.0 4.5mm\135mm
در عبارت بالا قسمت اول به معنای محدوده فاصله کانونی متغیر زوم است که با حرف f نمایش داده می شود. هر چقدر عدد f کوچکتر باشد، دهانه دیافراگم گشاد تر است که این امر باعث می شود تا نور بیشتری توسط لنز دوربین مدار بسته دریافت شود در نتیجه در داشتن تصاویر با کیفیت تر و کنترل بهتر در عمق میدان تاثیر زیادی دارد.
در دو قسمت بعدی که واحد آنها میلیمتر است به معنای لنز با فاصله کانونی 4.5 تا 135 میلی متر است. هرچه بین این دو عدد بیشتر باشد امکان زوم بیشتری وجود خواهد داشت.
برای تشخیص زوم اپتیکال یک دوربین مدار بسته می توان این دو عدد را برهم تقسیم کرد که عدد به دست آمده نشان دهنده زوم اپتیکال در لنز دوربین مدار بسته می باشد.
قطعاً یکی دیگر از فاکتور های مهم برای انتخاب بهترین لنز دوربین مدار بسته داشتن زوم اپتیکال قوی است.

راهنمای لنز Iris

زمان نصب دوربین مدار بسته می توانید از نصاب دوربین مدار بسته خود بخواهید که با توجه به نیاز شما از این نوع لنز استفاده کند پس بهتر است راجب آن بیشتر اطلاعات داشته باشید .در دوربین های مدار بسته لنز Iris به چهار دسته Manual Iris , Fixed Iris ، Auto Iris  و P-Iris تقسیم بندی می‌شود.

Fixed Iris یا آیریز ثابت هیچ کنترلی بر روی نور وارد شده در دوربین مدار بسته در طول شبانه روز ندارد و مناسب نصب در محیط هایی است که نور آن در طول شبانه روز ثابت می‌باشد.

Manual Iris یا تنظیم دستی آیریز که معمولا در محیط های داخلی استفاده می‌شود.

P-Iris بیشتر مناسب نصب در محیط های امنیتی، نظامی و بانک ها است و برای مکان های پر خطر از دوربین هایی که این نوع لنز را داشته باشند استفاده می‌کنند.

Auto Iris یا تنظیم اتوماتیک آیریز به دو دسته ویدویی و DC Iris تقسیم می‌شود.

در ادامه به توضیح جامع تری در خصوص انواع لنز های آیریز و راهنمای لنز Iris در دوربین مدار بسته میپردازیم.

 

لنز Iris دوربین مداربسته

در این قسمت لنز Iris دوربین مدار بسته را توضیح میدهیم

مزایای لنز وریفوکال چیست

از جمله مزایای لنز وریفوکال می توان گفت که که کیفیت بهتر در فواصل مختلف. و این اصلی­ترین مزیت لنزهای وریفوکال است. این لنزها به فرد استفاده کننده این اجازه را می دهند که اجسام را در هر فاصله­ای با یک عینک ببیند. علاوه بر آن دوربین­های مدار بسته­ای که نوع لنز آنها وریفوکال است، منطقه بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد.

یک مزیت دیگر این لنز­ها این است که دوربین­های مدار بسته ای که لنز آنها ثابت است، نصب نسبتا مشکلی دارند، چرا که برای تغییر زاویه آن باید مکان  نصب دوربین مدار بسته را کاملا تغییر دهند، در حالیکه با لنزهای وریفوکال تنها می توانید فاصله کانونی را عوض کنید و مشکل نصب را برطرف نمایید.

کاربرد لنز وریفوکال نیز از دیگر مزایای این دوربین­ ها به شمار می رود. تغییر فاصله کانونی در برخی از دوربین ­های مدار بسته به صورت دستی تنظیم می شود و در برخی دیگر از دوربین­های مدار بسته حرفه­ای، به صورت خودکار انجام می گیرد. لنز وریفوکال جزء دسته­ای از دوربین­ های مدار بسته است که به صورت اتوماتیک نقطه کانونی را تنظیم می کند و به همین دلیل در دوربین مدار بسته اسپید دام نیز به کار می رود.

مزایای لنز وریفوکال چیست

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

LinkedIn
WhatsApp
Twitter
ایمان قنبری
منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
Facebook Twitter Instagram YouTube Pinterest linkedin WhatsApp WhatsApp
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 محصول سبد خرید