آموزش و مقاله

آشنایی با 5 تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و شبکه

آشنایی با 5 تفاوت دور بین مداربسته آنالوگ و شبکه

دوربین مدار بسته از جمله ملزومات مهم و کاربردی برای محافظت و کنترل اماکن مختلف تجاری، عمومی و حتی منازل شخصی می باشد. از این رو تمامی اماکن تجاری برای گرفتن مجوز، به نصب دوربین مدار بسته نیاز دارند، اما انتخاب یک دوربین مناسب برای برطرف کردن نیاز شما در میان انواع مختلفی از دوربین ­ها که در بازار وجود دارد کار آسانی نیست. به همین دلیل دانستن تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه می تواند به شما در انتخاب و خرید دوربین از فروشگاه دوربین مدار بسته کمک کند. دوربین ­های مدار بسته به دو نوع کلی دوربین تحت شبکه و دوربین آنالوگ دسته­ بندی می شود. 

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟ 

تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه
تعمیر دوربین مدار بسته
برای تعمیر دوربین مدار بسته خود همین حالا تماس بگیرید.
دوربین مدار بسته

تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه

دوربین‌های مدار بسته جزء ابزارهای پیشرفته‌ای می‌باشد که برای حفاظت از مال و داشتن امنیت با نصب دوربین مدار بسته ایجاد می شود .تولید دوربین مدار بسته با دوربین‌های آنالوگ آغاز شد، به مرور زمان دوربین‌های پیشرفته دیگری بعد از این نوع از دوربین‌ها به نام دوربین تخت شبکه یا IP پدیدار شد.دوربین مدار بسته آنالوگ جزء دوربین‌های قدیمی ای محسوب می‌شود که داده‌ها را به صورت سیگنال‌های آنالوگ ارسال می‌کند و دستگاه ضبط کننده دیجیتال در دوربین‌های مدار بسته آنالوگ دی وی آر است.این مدل دوربین های مداربسته نسبت به مدل های به روز شده  دارای کیفیت تصویر به مراتب پایین تری هستند و در سال ۱۴۰۱ عملاً استفاده از دوربین مدار بسته آنالوگ هیچگونه توجیهی ندارد زیرا حداقل هزینه هایی که باید برای نصب یک پک دوربین مدار بسته آنالوگ نمود خیلی تفاوت با دوربین مدار بسته روز دیجیتال ندارد بنابراین در این مقاله در خصوص مزایای دوربین مدار بسته آنالوگ پرداخته نمی‌شود.در بین دوربین مدار بسته تحت شبکه و آنالوگ،دوربین IP به سرعت جای دوربین‌های آنالوگ را در بازار گرفته است. دوربین‌های تحت شبکه بر خلاف دوربین‌های آنالوگ برای انتقال داده‌ها و تصاویر به کابل نیاز دارند. یکی از ویژگی‌های مهم و حائز اهمیت این نوع از دوربین‌های مدار بسته متصل شدن به وای فای و گوشی هوشمند می‌باشد.

تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه

دوربین مدار بسته آنالوگ و دوربین مدار بسته تحت شبکه

تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و دوربین تحت شبکه

قبل از توضیح درباره ی تفاوت این نوع دوربین ها بهتر است بدانید که برای نصب و تعمیر دوربین مدار بسته حتما از کارشناس و نصاب دوربین مدار بسته کمک بگیرید .حال که تا حدودی متوجه ساختار دوربین‌های مدار بسته آنالوگ و دوربین‌های مدار بسته دیجیتال و یا همان IP  شدیم، به بیان تفاوت‌های این دو نوع از دوربین مدار بسته می‌پردازیم.

1-تفاوت در قیمت

2-تفاوت در شکل ظاهری

3-تفاوت در نصب

4-تفاوت در لنز دوربین

5-تفاوت در کیفیت تصاویر و ویدیو و حسگر تصویر

6-تفاوت در نوع انتقال تصاویر

7-تفاوت در مدت زمان ارسال داده

8-تفاوت در میزان کابل کشی

9-تفاوت در هزینه نصب

10-تفاوت در امنیت

11-تفاوت در ذخیره سازی در حافظه SD

12-تفاوت در مدت زمان ذخیره سازی داده‌ها

13-تفاوت در داشتن ویژگی POE

14-تفاوت در نوع دستگاه‌های ضبط کننده تصاویر

15-تفاوت در میزان فاصله و محدودیت آن در ارسال تصاویر

توضیحات تکمیلی تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و دوربین تحت شبکه

دوربین آنالوگ و تحت شبکه تفاوت های زیادی دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:
1. می توان گفت که اولین تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه در قیمت آن است. دوربین مدار بسته آنالوگ به دلیل اینکه از نسل قدیمی دوربین ها به شمار می رود، قیمت پایین تری در مقایسه با دروبین های تحت شبکه دارد. در هر دوی این دوربین ها انتقال اطلاعات از طریق کابل صورت می گیرد، اما در دوربین های تحت شبکه به دلیل استفاده از سوئیچ، کابل کمتری استفاده می شود، از طرفی خود سوئیچ ها نیز دستگاه های چندان ارزانی نیستند، با در نظر داشتن تمام این موارد قیمت دوربین مدار بسته آنالوگ پایین تر است.
2. . اصلی ترین “تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه” در روش ارسال سیگنال های ویدئویی می باشد. به این صورت که دوربین های آنالوگ، تصویر را به صورت آنالوگ تولید و با سیگنال آنالوگ ارسال می کنند، اما در دوربین های تحت شبکه، تصویر را به صورت دیجیتال تولید و به وسیله سیگنال دیجیتال ارسال می کنند. انتقال اطلاعات در دروبین های شبکه بسیار سریعتر اتفاق می افتد چرا که در این دوربین ها پهنای باند محدود نمی باشد.
3. دوربین مدار بسته تحت شبکه، امکانات بسیاری را برای شما فراهم می کند. در این دوربین ها انتقال اطلاعات به وسیله کابل شبکه، فیبر نوری و یا بدون سیم و با استفاده از امواج WIFI اتفاق می افتد. که همین مسئله خود سبب انعطاف پذیری بالا در نصب و اجرا این دوربین می شود. در دوربین های تحت شبکه بی سیم که بدون هزینه کابل کشی، دوربین ها و کنترل کننده ها را می توان به راحتی نصب و حتی جابجا کرد. اما در دوربین های آنالوگ، انتقال اطلاعات به واسطه کابل کواکسیال است که سبب انعطاف پذیری پایین در نصب و اجرا خواهد شد. این سومین تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه می باشد.
4. چهارمین تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه در دستگاه ضبط تصویر می باشد. دوربین های آنالوگ با روش سنتی و قدیمی تصاویر را ضبط و ذخیره می کنند. به این روش که سیگنال ویدئویی ارسالی، می تواند با یک مانیتور مانند تلوزیون نیز دریافت شود. این دوربین های تصاویر ضبط شده را به صورت زنده از راه کابل کواکسیال به یکی دستگاه ذخیره ساز به اسم دی وی آر منتقل می کند. در نسل های جدید دوربین مدار بسته آنالوگ، این امکان وجود دارد که تصاویر منتقل شده را در زمان ذخیره سازی به تصاویر دیجیتال HD تبدیل کند و سپس در دی وی آر یا هارد دیسک ذخیره کند، اما ماهیت و کیفیت تصاویر نیز چندان تغییری نمی کند.
اما دوربین های مدار بسته تحت شبکه، سیگنال ویدئویی را توسط یک Encoder به شبکه می فرستد. به این روش که در دوربین مدار بسته تحت شبکه ip، تصاویر توسط دوربین دیجیتال ضبط و به صورت اتوماتیک توسط خود دوربین، Encode می شود، یعنی اطلاعات پیش از ارسال، پردازش و سپس به وسیله پروتکل (internet protocol ) IP و به صورت دیجیتال در شبکه های کامپیوتری منتقل می شود. در آخر به دو روش می توان اطلاعات را ذخیره کرد و تصایر علاوه در محیط شبکه در مرورگرها نیز قابل مشاهده هستند.
5. دوربین مدار بسته تحت شبکه IP امکانات شبکه بسیار کاربردی دارد که یک نکته مهم در تفاوت این دو دوربین به شمار می رود. از دیگر امکانات این دوربین می توان به سیستم تنظیم هشدار و ارسال ایمیل در صورت حرکت یک جسم خاص یا حرکت و انتقال دوربین و سیستم شمارش افراد به شمار آورد.

تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه

تفاوت دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه

5 تفاوت اصلی دوربین مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه

در بخش قبل ما به تفاوت‌های این دو نوع از دوربین مدار بسته به صورت کلیدوار اشاره کردیم و در این بخش به توضیح 5 تا از اصلی ترین تفاوت‌ها می‌پردازیم تا اطلاعات شما در این زمینه تا حدودی بالا رود.

تفاوت در کیفیت تصاویر و ویدیو

دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه نسبت به دوربین‌های مدار بسته آنالوگ کیفیت تصاویر خیلی بالایی دارند. کیفیت در دوربین تحت شبکه بین 6 تا 20 برابر دوربین آنالوگ است.

در دوربین‌های آنالوگ به دلیل اینکه ضبط تصاویر با رزولیشن 0.5 مگاپیکسل صورت می‌گیرد دیگر امکان زوم کردن تصاویر وجود ندارد ولی دوربین‌های تحت شبکه تا رزولیشن 4برابر را پشتیبانی می‌کنند.

دوربین‌های تحت شبکه محدوده وسیع تر و میدان دید بیشتری را نسبت به دوربین‌های آنالوگ پوشش می‌دهند.

تفاوت در داشتن ویژگی POE

از مهمترین تفاوت دوربین مدار بسته IP و آنالوگ داشتن این ویژگی میباشد.قابلیت POE باعث می‌شود که دوربین مدار بسته بدون نیاز به برق کار خود را انجام دهد. دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند در صورتی‌ که دوربین‌های مدار بسته آنالوگ قابلیت پشتیبانی از این ویژگی را ندارند.

poe 920 3

تفاوت در میزان فاصله و محدودیت آن در ارسال تصاویر

در دوربین‌های مدار بسته آنالوگ تصاویر را تا مسافت 1.5 کیلومتری می‌توانیم ارسال کنیم، اگر فاصله انتقال داده‌ها از این مقدار بیشتر شود با افت کیفیت تصاویر مواجه می‌شویم اما در دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه ارسال داده‌ها از راه دور نیز امکان پذیر است.

تفاوت در نوع دستگاه‌های ضبط کننده تصاویر

از دیگر تفاوت های دوربین آنالوگ و IP در دوربین‌های مدار بسته آنالوگ برا انتقال تصاویر از دستگاه دی وی آر استفاده می‌شود، به این صورت که تصاویر ضبط شده توسط دوربین از طریق کابل به دستگاه ذخیره ساز دی وی آر منتقل می‌شود.

اما در دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه دو روش برای ذخیره سازی تصاویر وجود دارد، اول اینکه داده‌ها در دستگاهی به نام ان وی آر فشرده می‌شود و سپس بر روی هارد دیسک ذخیره می‌شود.

روش دوم با استفاده از نرم افزاری به نام سرور ذخیره سازی داده‌ها صورت میگیرد.

SDتفاوت در ذخیره سازی در حافظه

در دوربین‌های مدار بسته آنالوگ تنها راه ذخیره سازی داده‌ها تنها از طریق دستگاه دی وی آر صورت می‌گیرد ولی در دوربین‌های تحت شبکه می‌توان از اس دی کارت حافظه نیز استفاده کرد.

در دوربین‌های تحت شبکه ظرفیت ذخیره سازی از 46 گیگ تا 512 گیگ متغییر است.

دوربین مداربسته با قابلیت ذخیره در کارت SD

دوربین مداربسته با قابلیت ذخیره در کارت SD

ویژگی های هوشمند سازی

دوربین های مداربسته تحت شبکه قابلیت این را دارند که هوشمندسازی و استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی در سیستمهای حفاظتی و نظارتی را از آنها خواستار شد، مواردی مانند شمارش افراد ، چهره شناسی ، پلاک خوانی خودرو ، ردیابی افراد بر اساس چهره ، هیت مپ و….  تمامی این مواردی که بیان شد نشأت گرفته از کیفیت بالا و تکنولوژی که در دوربین مدار بسته تحت شبکه در نظر گرفته شده است.

با استفاده از دوربین تحت شبکه شما می توانید مدیریت و کنترل یک مجموعه و یا یک سازمان را با استفاده از هوش مصنوعی داشته باشد در نتیجه در پروژه های بزرگ حتماً از دوربین مدار بسته تحت شبکه استفاده می شود و زمانی که شما می خواهید از قابلیت های هوش مصنوعی در راستای کنترل مجموعه خود استفاده کنید استفاده از دوربین مدار بسته آنالوگ غیر ممکن می باشد.

مزایای دوربین مدار بسته آنالوگ

از جمله مزایای دوربین مدار بسته آنالوگ می توان به این موارد اشاره کرد:
• قیمت پایین از جلمه مزایای این دوربین به شمار می رود.
• سهولت نصب
• پهنای باند کم

معایب دوربین مدار بسته آنالوگ

• کیفیت پایین تصویر نسبت به دوربین مدار بسته تحت شبکه
• عدم پردازش اولیه تصاویر
• نداشتن عمق تصویر برداری بالا که سبب می شود برای پوشش یک مساحت زیاد، نیاز به تعداد بالاتری دوربین داشته باشیم.
• هزینه های زیاد کابل کشی به دلیل حجم بالای کابل
• امنت پایین
• نویزپذیری
• افت سیگنال

مزایای دوربین مدار بسته تحت شبکه

• از جمله مزایای دوربین تحت شبکه می توان به کیفیت بالای آن اشاره کرد
• همچنین امنیت و پایداری سیستم نیز از دیگر ویژگی های این دوربین است.
• داشتن ویژگی های هوشمند مانند قابلیت تعقیب هوشمند، شمارش افراد، قابلیت تشخیص چهره و پوشش 360 درجه ای
• قابلیت زوم دیجیتال باکیفیت بالا
• امکان افزایش تعداد دوربین ها و یک پارچه سازی با پشتیبانی از قابلیت ONVIF
• امکان ارسال همزمان صورت و تصویر و برق با استفاده از یک کابل شبکه
• کاهش هزینه های کابل کشی در پروژه
• امکان اتصال بدون کابل و از طریق وای فای در برخی از مدل ها

معایب دوبین مدار بسته تحت شبکه

• قیمت بالا به نسبت دوربین مدار بسته آنالوگ
• آسان نبودن نصب و راه اندازی اولیه، نیاز به نصاب دوربین مدار بسته ماهر دارد
• نیاز به فضای زیاد ذخیره اطلاعات
• محدودیت پهنای باند

 

جمع بندی

معایب تحت شبکه

معایب آنالوگ

مزایای تحت شبکه

مزایای آنالوگ

 

قیمت بالا نسبت به دوربین مدار بسته آنالوگ

 

امکان هک شدن توسط هکر

 

امنیت مطمئن

 

قیمت پایین

 

نصب سخت وتوسط فرد حرفه ای

 

کابل کشی زیاد

 

کیفیت فوق العاده

نصب آسان

 

محدودیت در پهنای باند

 

نویز پذیر بودن

 

مدیریت و مشاهده از راه دور

 

پهنای باند کم

 

نیاز به فضای ذخیره سازی زیاد

 

تار شدن تصاویر در صورت زوم

 

پشتیبانی زوم کردن تا چند برابر

 

فضای ذخیره سازی کم

 

——–

 

POE نداشتن قابلیت

 

POEپشتیبانی از قابلیت

 

مشاهده از راه دور

 

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

WhatsApp
Telegram
Twitter
Facebook
LinkedIn
ایمان قنبری
منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
Facebook Twitter Instagram YouTube Pinterest linkedin WhatsApp WhatsApp
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 محصول سبد خرید